یادمه زمانی که دانشجو بودم یکی اساتیدمون برای اینکه مهارت های روزنامه نگاری و ارتباطی رو بهمون آموزش بده، ازمون می خواست که بریده جراید گوناگون رو با هر خط فکری و در مورد یک موضوع خاص جمع آوری و تحلیل کنیم. کار جالبی بود و باعث می شد که دید چندوجهی نسبت به مسائل روز پیدا کنیم. الان دیگه نمیشه بریده کتاب و روزنامه رو برای بررسی و تحلیل مسئله ای جمع آوری کرد. بهتره در اینترنت جستجو کنیم تا مطالب مربوط به موضوع مورد نظرمون رو پیدا کنیم و در مورد اون اطلاعات کافی به دست بیاریم. چرا اینو گفتم؟ چون برای نوشتن این موضوع در سایت های ایرانی و خارجی جستجو کردیم تا بتونیم مطلبی چند وجهی و خلاصه در مورد موضوع کسب و کارهای مکان محور مبتنی بر نقشه، براتون تهیه کنیم.
مکان محور یعنی جانمایی هر موجودیت در مکانی خاص روی نقشه که بر اساس اون میشه کارهای زیادی انجام داد. شما برای دریافت خدمات و سرویس های مبتنی بر مکان و نقشه همیشه باید از یه نقطه جغرافیایی شروع کنین و اتمام مسیر هم در نقطه ای جغرافیایی روی نقشه هست، که محصول و خدمت در دسترستون قرار می گیره. مکان محور بودن یعنی برای هر موجودیتی بهترین مکان انتخاب بشه و راه های دسترسی به اون هم تسهیل بشه. خواه استفاده از خدمات بانکی باشه، خواه رزرو هتل باشه. خواه اتفاق بدی افتاده باشه و دسترسی به بیمارستان و یا خبر کردن آتش نشانی الویت باشه و یا جستجو برای خرید از یک فروشگاه. همه اینها در حوزه مکان محور بودن قرار می گیرن. حالا برخی مشاغلی که اگه به سمت مکان محور شدن و استفاده از زیرساخت نقشه برن، موفق تر میشن رو براتون اینجا میاریم.
وقتی می گیم خدمات مکان محور، دقیقا منظورمون چی هست؟ خدمات مکان محور و مبتنی بر نقشه شامل همه خدماتی میشه که در اون از مکان مشتری، آدرس یابی محل، مسیر یابی، کدپستی و هر ابزاری که در زیرساخت نقشه موجود هست، مورد استفاده قرار می گیره، مثل خدمات نظافت منزل، ارسال مرسولات پستی، تحویل کالا، توزیع کالا، فروش مویرگی و بازاریابی، تبلیغات، حمل و نقل و غیره.
مشاغلی که تا الان بدون وابستگی به زیرساخت نقشه در حال کار بوده ان، با ظهور تکنولوژی های جدید و حجم بالای سفارشات و درخواست خدمات، دیگه نمی تونن به روش های قدیم بسنده کنن و باید دستی به سر روی خودشون بکشن و با تکنولوژی مکان محور خودشون رو آپدیت کنن. برخی از اون ها از قبیل: