سرویس های مبتنی بر نقشه
![13824-[Converted]](https://corp.map.ir/wp-content/uploads/2019/12/13824-Converted.png)
سرویس های مبتنی بر نقشه
خدمات مکان محور زیر چتر نقشه
یادمه زمانی که دانشجو بودم یکی اساتیدمون برای اینکه مهارت های روزنامه نگاری و ارتباطی رو بهمون آموزش بده، ازمون می خواست که بریده جراید گوناگون رو با هر خط فکری و در مورد یک موضوع خاص جمع آوری و تحلیل کنیم. کار جالبی بود و باعث می شد که دید چندوجهی نسبت به مسائل روز پیدا کنیم. الان دیگه نمیشه بریده کتاب و روزنامه رو برای بررسی و تحلیل مسئله ای جمع آوری کرد. بهتره در اینترنت جستجو کنیم تا مطالب مربوط به موضوع مورد نظرمون رو پیدا کنیم و در مورد اون اطلاعات کافی به دست بیاریم. چرا اینو گفتم؟ چون برای نوشتن این موضوع در سایت های ایرانی و خارجی جستجو کردیم تا بتونیم مطلبی چند وجهی و خلاصه در مورد موضوع کسب و کارهای مکان محور مبتنی بر نقشه، براتون تهیه کنیم.
مکان محور یعنی جانمایی هر موجودیت در مکانی خاص روی نقشه که بر اساس اون میشه کارهای زیادی انجام داد. شما برای دریافت خدمات و سرویس های مبتنی بر مکان و نقشه همیشه باید از یه نقطه جغرافیایی شروع کنین و اتمام مسیر هم در نقطه ای جغرافیایی روی نقشه هست، که محصول و خدمت در دسترستون قرار می گیره. مکان محور بودن یعنی برای هر موجودیتی بهترین مکان انتخاب بشه و راه های دسترسی به اون هم تسهیل بشه. خواه استفاده از خدمات بانکی باشه، خواه رزرو هتل باشه. خواه اتفاق بدی افتاده باشه و دسترسی به بیمارستان و یا خبر کردن آتش نشانی الویت باشه و یا جستجو برای خرید از یک فروشگاه. همه اینها در حوزه مکان محور بودن قرار می گیرن. حالا برخی مشاغلی که اگه به سمت مکان محور شدن و استفاده از زیرساخت نقشه برن، موفق تر میشن رو براتون اینجا میاریم.
وقتی می گیم خدمات مکان محور، دقیقا منظورمون چی هست؟ خدمات مکان محور و مبتنی بر نقشه شامل همه خدماتی میشه که در اون از مکان مشتری، آدرس یابی محل، مسیر یابی، کدپستی و هر ابزاری که در زیرساخت نقشه موجود هست، مورد استفاده قرار می گیره، مثل خدمات نظافت منزل، ارسال مرسولات پستی، تحویل کالا، توزیع کالا، فروش مویرگی و بازاریابی، تبلیغات، حمل و نقل و غیره.
مشاغلی که تا الان بدون وابستگی به زیرساخت نقشه در حال کار بوده ان، با ظهور تکنولوژی های جدید و حجم بالای سفارشات و درخواست خدمات، دیگه نمی تونن به روش های قدیم بسنده کنن و باید دستی به سر روی خودشون بکشن و با تکنولوژی مکان محور خودشون رو آپدیت کنن. برخی از اون ها از قبیل:
نقشه شبکه راهها، تقاطعها، دوربرگردانها، میادین، چهارراهها، خطوط عابر پیاده، چراغهای راهنمایی و رانندگی، دوربینهای کنترل ترافیک، جایگاههای سوخت، مراکز رفاهی بین راهی و اورژانس از اجزا مکان محور صنعت لجستیک هستن.
همه جز خدمات مکان محوری هستن که در صنعت لجستیک می تونن مورد استفاده قرار بگیرن.
صنعت حمل و نقل، با بهره گیری از اطلاعات مختصات جغرافیایی، تراکنش های سرویس هایمکان محور، محاسبات هوشمند مربوط به بهینه سازی مسیر، که شامل اولویت مقاصد متعدد، کوتاهترین و سریعترین مسیرها روی نقشه است، میتونه از اطلاعات مکانی بهره ببره. کسب و کارها با استفاده از این امکانات می تونن نسبت به رصد لحظه ای ناوگان حمل و نقل خودشون و افزایش بهره وری اون اقدام کنن.
هممون دیگه از تاکسی های آنلاین استفاده کردیم و می دونیم دقیقاً منظور چیه! محل مشتری، محل تاکسی مسیریابی، آدرس یابی و مشاهده آنلاین ماشین در حال حرکت همه از سرویس های مکان محور مبتنی بر نقشه هستن که تاکسی آنلاین ازشون استفاده می کنن.
حتما سفارش آنلاین دادین تا محصول یا خدمت درخواستی رو درب منزل یا محل کار تحویلتون بگیرین و شما هم در زمان سفارش، آدرستون رو روی نقشه مشاهده کردین و چک کردین که پیک از چه زمانی حرکت کرده، الان در کجای مسیر هست و در چه زمانی به شما میرسه. هم توزیع کننده و هم دریافت کننده از خدمات مکانی مبتنی بر نقشه استفاده می کنن.
اسنپ واش رو میگم. آدرست رو ثبت میکنی، ساعت رو هم خودت تعیین می کنی، روز رو هم مشخص می کنی، پول رو اینترنتی پرداخت می کنی. در روز و سر ساعت تعیین شده میان به آدرسی که ثبت کردی، وسیله نقلیه ات رو می شورن و تحویلت میدن. از ثبت آدرس، مکان مشتری، محله دریافت سرویس همه از خدمات مبتنی بر نقشه استفاده میشه.
گردشگران با استفاده از فناوری مکان محور وب سایت ها و اپلیکیشن های گردشگری، قبل از سفر میتونن با انتخاب مقصد خودشون پیشنهاداتی رو در مورد نزدیکترین اماکن اقامتی، تفریحی، جاذبههای گردشگری، مراکز خدماتی، رستورانها، مراکز تجاری، مراکز زیارتی و مذهبی ایران و … بهدست بیارن. حتی در طول مسیر نیز میتونن پیشنهادات جذابی دریافت کنن و به جای اینکه تنها به فکر رسیدن به مقصد باشن، از مسیر و جاذبه های بین مسیر هم لذت ببرن. اصلا گردشگری بدون نقشه انگار چیزی رو گم کرده.
یه کنجکاوی و کاوش هیجانانگیز؟ توی این بازی ها یه مکان باستانی ایرانی مثل کاخ یا قلعه و یا مکان های این چنینی انتخاب شده، که بازی کننده باید راز یا گنجی رو که در عمارت مدفون یا پنهان شده رو پیدا کنه. حالا در مسیر بازی اتفاقاتی میوفته از پیدا کردن کلید یک در، با مزاحمین مبارزه کنه و یا باید معماهای تاریخی رو حل کنه و خیلی از مکان های تاریخی و باستانی هم به همین وسیله در بازی معرفی میشه. عالی نیست! با ساخت چنین بازی هایی
علاقمندان به ماجراجویی و هیجان، بازیهای فکری و معما محور و همه کسانی که عاشق سفر و بازی هستن از این سرگرمی لذت می برن.
مطالب زیادی از بازاریابی مکان حور مبتنی بر نقشه در وبلاگ مپ منتشر شده که فقط لینکش رو اینجا می گذاریم.
هر محله ای در شهر طبقه بندی های خاص خودش رو داره! یعنی مردم هر استان، شهر، منطقه از الگوهای رفتاری متفاوتی پیروی میکنن. با دریافت و تحلیل داده های جمعیت شناختی و مکانی، میشه الگوهای رفتاری هر قومیت یا فرهنگی رو در ایران به راحتی متوجه شد و بر اساس اون جامعه مشتریان هدف رو پیدا کرد و در نتیجه میشه فهمید چه مکانی و چه سرویس هایی میتونه بیشتر درآمدزایی داشته باشه. برخی از این الگوها در رستورانداری شامل موارد زیر هست.
فرض کنین کنار دریا جا خوش کردهاین و یهو روی موبایلتون پیامک میاد: رستوران ساحلی ستاره دریایی با 25 درصد تخفیف، آماده پذیرایی از شماست!
به احتمال زیاد کنجکاو میشین و متن پیامک رو میخونین. حتی شاید سری به اونجا بزنین و یک دلی هم از عزا دربیارین. همانطور که دیدین زمانی که مشتری چیزی رو لازم داشته باشه، به احتمال زیاد از ما خرید میکنه؛ بنابراین بهتر ه عین غول چراغ جادو در لحظه ظاهر شیم و از محصولات و خدماتمان بگیم و پیشنهادهای جذاب و وسوسهانگیز در آستین داشته باشیم. تبلیغات مبتنی بر مکان یا به اختصار (Location Based Advertising) دقیقاً همین رو میگه؛ یعنی جایی که مشتری به ما نیاز داره حضور داشته باشیم. به همین سادگی!
انتظار می ره که این تکنولوژی به کارکنان کمک کنه تا مکان مهمان ها رو بدون هیچ زحمتی مشخص کنن. قطعاً این یکی از نوآوری های برتر در صنعت هتلداریه که به زودی توجه زیادی به اون می شه.
هنگامی که شرایط ارائه خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی (سرویس پایگاه داده موقعیت مکانی) در بانکداری فراهم می شه، معمولاً اولین چیزی که به ذهن خطور میکنه، یافتن شعبات/دستگاه های خودپرداز در وب سایت ها است. در واقع Location Base Service ظرفیت بالایی برای بانکداری دیجیتال داره، دونستن اینکه مشتری ها در کجا قرار دارن! اطلاعاتی بسیار ارزشمنده، البته اگه به خوبی مورد استفاده قرار بگیره. شما با دونستن مکان مشتری ها می فهمین که باید در هر بخش یا منطقه، بنا به فرهنگ، نحوه استفاده و میزان استفاده از خدمات دیجیتالی، چطور به مشتریانتون سرویس دهی کنین، یا اصلا اون ها به چه خدماتی بیشتر نیاز دارن.
آتش نشانی یکی از خدمات پر ریسک و از دسته خدمات شهری است که مستقیا با جان و مال عموم مردم مرتبط هست. از این رو استفاده از بهترین سرویس های و تجهیزات و تکنولوژی روز میتونه کیفیت و کارایی و اثربخشی این خدمت رو چندین برابر کنه.
این روزها که فروشگاه های آنلاین در ارائه سرویس دهی به مشتریان و جذب هرچه بیشتر اونها با هم رقابت تنگاتنگ دارن خیلی از مواردی که قبلا به اونها توجهی نمی شد ضرورت پیدا میکنه. پیش از این در هر محله ای یه بقالی وجود داشت و همه هم از سبزی فروش محل سبزیجات مورد نیازشتون رو تهیه میکردن. ولی الان با اومدن اپلیکیشن ها و سرویس های تحویل در محل، اکثر کسانی که شاغل هستن و فرصت موندن توی ترافیک و صف خرید رو ندارن کسب و کارهای این فروشگاههای آنلاین جایگاه خاصی توی نسل جدید و چه بسا یک کم قدیمی ترها پیدا کرده ان. برخی از خصوصیاتی که در این فروشگاه های مکان محور مهمن رو براتون میاریم.
برخی از مجموعه ها مثل معادن و کارگاه های ساختمانی و حتی پالایشگاه ها و خیلی از مجموعه ها و کارخانه ها که دارای تجهیزات گرانقیمت یا انبارهایی با شرایط خاص هستن و یا حتی مناطق ممنوعه کارگاهی دارن که منع ورود و خروج افراد متفرقه در اون ها وجود داره و یا وسایل خطرناکی در اون مکان ها نگهداری میشه، بوسیله مکان محور شدن (حصار جغرافیایی) و بهره گیری از ابزارهای زیرساخت نقشه میشه براشون محدوده تعریف کرد و اون مناطق خاص رو به طور دقیق تر کنترل نمود
از این طریق میشه ورود و خروج کارکنان، یا محل های حضور اون ها رو که دور از دسترس هست، بررسی نمود و در صورتی که اتفاق ناخوشایندی افتاد به راحتی متوجه شد. مثل معادن، پالایشگاه و ساختمان های در حال ساخت میشه با استفاده از جی پی اس و حصار جغرافیایی محدوده هایی رو تعیین کرد و از راه دور هم از نظر انظباطی و هم سلامت جانی کارمندان اونها رو تحت نظر داشت. البته این موضوع بسیار گستره است که به طور مفصل در مورد اون صحبت خواهیم کرد.
فناوریهای مکان محور در سه مرحله بحران، کاربردهای اساسی دارن. به عنوان مثال در فاز قبل از بحران این امکان وجود داره که با تولید نقشههای پهنهبندی، پتانسیل وقوع سیل، موقعیت و شدت وقوع سیل را تخمین زد. همچنین می شه با مکانیابیهای مناسب (مانند سد و بندهای انحرافی) شدت سیل و در نتیجه آسیبپذیریهای ناشی از آن رو کاهش داد.
در فاز حین بحران نیز میتوان با مسیریابیهای دقیق و به هنگام، نیروهای امدادرسانی رو هدایت کرد و با افزایش کارآیی خدماترسانی، از وقوع بسیاری از حوادث جانبی ناشی از سیل جلوگیری کرد. در فاز پس از بحران که بیشتر به بازسازی و اسکان موقت سیلزدگان اختصاص داره، میشه با استفاده از پردازش تصاویر ماهوارهای، گستره و حجم خسارات رو برآورد کرد و با قابلیتهای تحلیلی GIS بهترین مکان برای اسکان موقت و بهترین مسیر برای خدمات رسانی رو مشخص کرد.
مواردی که گفتیم که تنها نمونههایی از قابلیتهای فناوریهای مکان محور هست، باید گفت لازمه نقشآفرینی هرچه بیشتر فناوریهای مکان محور در مدیریت بحران کشور به عوامل مختلف فنی و غیرفنی بستگی داره. منظور از مباحث فنی طراحی و پیاده سازی زیرساختهای لازم از جمله زیرساخت داده مکانی (SDI) است که بستری برای به اشتراکگذاری نقشهها و اطلاعات مکانی سازمانهای مختلف فراهم میکنه.
از اونجایی که عنصر مکان از اجزاء لاینفک هر کسب و کاری به شمار میاد در آینده ای نه چندان دور تمامی کسب و کارها به نوعی باید از سرویس های مکان محور و زیرساخت نقشه بهره ببرن. ما در مورد روش های استفاده از نقشه همه چی رو اینجا نگفتیم، برای اینکه بیشتر بدونین مطالب دیگه وبلاگ مپ رو هم مطالعه کنین.
ما از کوکیها برای دسترسی سریعتر شما به محتوای سایت استفاده میکنیم. با ادامه حضور در مپ موافقت خود را با استفاده از کوکی اعلام میکنید.
موافقم