بانکداری با نقشه

بانکداری با نقشه
معرفی راهکارهای نقشه برای بانک ها
تمامی کسب و کارها در هر کجای دنیا یک مشخصه مشترک دارن و اون مکان جغرافیایی هست. حالا این مکان، استفاده های بیشماری داره که باعث میشه مراودات کاری، مالی، بانکی و خدمات دهی به شکل غیرقابل باوری راحت تر شه.
ایندفعه می خواهیم از پتانسیل های موجود سرویس های مکان محور، در بانکداری دیجیتالی بگیم. میدونین که خیلی از کارهای بانکی از طریق اینترنت (وب و موبایل) انجام میشه و در عین حال به طرز عجیبی بانکداری، در زمره کسب و کارهایی هست که دارای بیشترین تعامل با مشتریان در سطوح مختلف هست. شعب متعدد و گستردگی شبکه ارائه سرویس های بانکی، مانند خودپردازها، در سراسر کشور این فرصت رو فراهم کرده تا با اضافه کردن داده های مکانی، به سرویس های بانکی، ضمن ارائه خدمات بهتر و افزایش سهولت دسترسی برای مشتریان، ارزش افزوده بالایی در داده های گردآوری شده برای تصمیم سازی های راهبردی رو هم در اختیار داشته باشن.
هنگامی که شرایط ارائه “خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی (سرویس پایگاه داده موقعیت مکانی)” در “بانکداری” فراهم می شه، معمولاً اولین چیزی که به ذهن متبادر می شه، یافتن شعبات/دستگاه های خودپرداز در وب سایت ها است. در واقع Location Base Service ظرفیت بالایی برای بانکداری دیجیتال داره، دونستن اینکه مشتری ها در کجا قرار دارن” اطلاعاتی بسیار قدرتمند است، البته اگه به خوبی مورد استفاده قرار بگیره. شما با دونستن مکان مشتری ها می فهمین که باید در هر بخش یا منطقه، بنا به فرهنگ، نحوه استفاده و میزان استفاده از خدمات دیجیتالی، چطور به مشتریانتون سرویس دهی کنین، یا اصلا اون ها به چه خدماتی بیشتر نیاز دارن. برخی از مزایای بالقوه ای که سرویس های مکان محور ممکنه، برای بانکداری به ارمغان بیارن بازاریابی مبتنی بر پیام هست. گرفتن داده های رفتاری مشتری، افزایش امنیت و فراهم کردن خدمات ارزش افزوده برای (شرکت های کوچک و متوسط) که مشتری های تجاری بانک نیز هستن، میتونه دایره تنوع مشتریان شما رو به طرز قابل توجهی افزایش بده.
خوبه کمی هم در مورد نحوه تبدیل تجربه بانکی با استفاده از فناوری های مکان صحبت کنیم. با ورود تلفن های هوشمند، بانک ها بر عکس شده ان یعنی چی؟ یعنی امروزه بانک ها هستن که به جستجوی مشتری می رن، در حالی که کاربران به ندرت دیگر به شعب سنتی مراجعه می کنن. به این معنی که، اگه بانک ها سریع عمل نکنن، روابط خودشون رو با مشتریانشون از دست می دن. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به دنبال خدمات بانکی دیجیتالی هستن که توسط شرکت های فناوری شخص ثالث ارائه می شه. این روابط بین بانک ها و مشتریانشون رو به وخامت می بره و بانک ها از همکاری با برندهای تجاری و فرصت های متقابل فروش محروم میشن.
اما همه اخبار برای بانک ها بد نیستن، مطالعات اخیر نشون داده که تقریباً 50٪ از مشتریان، نسبت به ارتباطات مستقر در مکان واکنش مثبت نشان می دن. به این معنی که اون ها انتظار خدمات سریعتر و شخصی تری دارن. بازاریابی هایی که از طریق تلفن همراه انجام میشه، هم از فناوری موقعیت مکانی استفاده می کنن تا بر اساس مجاورت، رفتار و ترجیحات خود از طریق تلفن های هوشمند در مناسب ترین لحظه، محتوای دیجیتالی مناسب رو در اختیار مشتریان قرار بده.
فناوری برای تغییر شکل تجربه مشتری
شعب بانک ها اگه می خوان در این دوره دیجیتالی زنده بمونن، باید “روش قدیمی” برای انجام کار را کنار بگذارن. و باید به دنبال یک رویکرد و شخصی سازی شخصی تر باشن که باعث می شه بانک ها استراتژی های تجاری خود را تنظیم کنن. بیایید نگاهی بندازیم به 3 فناوری که صنعت بانکداری موبایل برای بهبود تجربه مشتری، فروش و عملیات مشتری می تونه از اونها استفاده کنه.
حصار جغرافیایی یا Geofencing نمونه ای از یک تاکتیک های بازاریابی مبتنی بر مکان در زمان واقعی است که از داده های جغرافیایی برای هدف قرار دادن کاربران در یک منطقه جغرافیایی مشخص استفاده می کند و محتوا را بر اساس مکان اونها یا مکانهایی که قبلاً از اونها بازدید کرده ان، تهیه می کنه. از کشف تقلب تا بهبود خدمات به مشتریان ، پتانسیل های زیادی برای تبدیل اطلاعات جغرافیایی به خدمات بانکی وجود داره.
فناوری beacon ابعادی اضافی را به بازاریابی مبتنی بر مکان اضافه می کند. Beacon یک سنسور کوچک با انرژی کم بلوتوث هست که می تونه در هر نقطه ای قرار بگیره و توسط دستگاه های همراه در نزدیکی قابل تشخیص هست و که به کاربران تلفن همراه اجازه می ده، تجربیات مبتنی بر مجاورت رو دریافت کنن. به عنوان مثال، بانکها می تونن از این فناوری برای شناسایی مشتری در لحظه ورود به شعبه استفاده کنن و بلافاصله اطلاعات لازم رو بدست بیارن تا مناسب ترین پیشنهاد رو در تعامل چهره به چهره ارائه بدن. یا می تونن با ارسال محتواهای هدفمند و بسیار شخصی به آنها آموزش بدن.
از این فناوری موقعیت مکانی میشه برای تحریک اعلان های مجاورت استفاده کرد، به این معنی که از نقاط دسترسی Wi-Fi نیز می شه به عنوان چراغهای ورودی استفاده کرد و بانک می تونه هنگام ورود مشتری یا خارج شدن از منطقه سیگنال Wi-Fi و شناسایی اقدامات رو تشخیص بده به عنوان مثال ، یک شعبه بانکی که از قبل دارای زیرساخت Wi-Fi است می تونه محتوای دیجیتالی به موقع رو با استفاده از برنامه تلفن همراه و بدون استفاده از سخت افزار اضافی تحویل بده.
چه کسی از فناوری مکان برای بانکداری استفاده می کنه؟
برخی بانک ها با استفاده از سرویس Beacon خودشون رو با نام خاصی آزمایش کرده ان، که وقتی مشتری جهت انجام ر عملیات بانکی به شعبه وارد می شد، به کارمندان اطلاع می داد. بازدیدکنندگان تونستن با تهیه اطلاعات در مورد خدمات مورد نیاز خود از طریق برنامه تلفن همراه، بدون اینکه نیازهاشون رو در هنگام انجام برخی از تعامل بانکی به زبون بیارن، از این سرویس استفاده کنن. همچنین به مشتریان این امکان رو میده تا عکسی رو بارگذاری کنن که به محض ورود به محوطه، باعث می شه مشتریان در صورت بروز هرگونه مشکل، به راحتی با کارکنان ارتباط برقرار کنن.
مزایا برای بانک ها و خرده فروشان فراتر از اعتبار است. بانك های آمریكا در حال حاضر از موقعیت جغرافیایی برای تأیید موقعیت مشتریان در مقابل معاملات كارت استفاده می كنن. با تطبیق مکان، بانک های ایالات متحده می تونن اطمینان حاصل کنن که معاملات روی کارت های مشتری تأیید شده و خطر تقلب رو به اندازه چشمگیری کاهش میده.
سیتی بانک در برخی از شعب خود در شهر نیویورک از فناوری beacon استفاده می کند.این بانک پس از چند ساعت با استفاده از آیفون یا iWatch خود، به مشتریان اجازه ورود بدون کارت به لابی های خودپرداز می ده. مشتریان این بانک می تونن انتخاب کنن که از طریق موبایل هاشون ارتباطات مستقر در محل رو دریافت کنن و پیشنهادات و رویدادهای ویژه ای رو تبلیغ کنن. نمونه های مفید بسیاری در مورد چگونگی بهبود تجربه مشتری وجود داره. در اینجا شما 5 مورد استفاده برای استفاده از فناوری مکان داریم:
با استفاده از تکنولوژی Wi-Fi، مشتریانی که به شعبه می رسن، می تونن یک اعلان استقبال شخصی رو دریافت کنن و بانک ها می تونن آخرین جزئیات مراودات مالی، موجودی حساب و سایر خدمات مالی رو به مشتریانشون ارائه بدن. همچنین بانک می تونه یک صف رو به مشتری اختصاص بده تا با رسیدن نوبت اونها، مشتری بتونه بدون معطلی ایستادن در صف با کارمندان بانک ارتباط برقرار کرده و در تعامل باشه.
غیر از مصارف مکان محور بودن در بازاریابی و تبلیغات و ارائه خدمات بانکی میشه موارد زیر رو هم در شمار کارهایی که بانک ها با نقشه می تونن انجام بدن، آورد.
– نمایش جانمایی شعب
– نمایش جانمایی خودپردازها
– جستجو بروی نقشه
– امکان اضافه کردن توضیحات تکمیلی به هر یک از موارد فوق
– امکان مسیریابی (پیاده/با خودرو) به هر یک از موارد فوق
– مشخص نمودن آدرسهای مربوط به مشتریان (خانه/کار) به روی نقشه
– نمایش نحوه توزیع آدرس مشتریان بانک
– نمایش ساختار توزیع آدرس مشتریان هر شعبه
– امکان ارزیابی مکانی جهت افتتاح شعبه جدید
– بررسی خودپردازها با میزان تراکنش بالا
– بررسی شعب بانکی با میزان سرمایه زیاد یا کم موجود درشعبات
– بررسی شعب بانکی با مشتریان با سودآوری بالا یا بالعکس
– بررسی خودپردازها و شعبات با تراکنش بالا یا بالعکس
برای نمایش شعب بانک و یا مکان های ارائه خدمات بانکی، شعب سیار، خودپردازها، دستگاه ها، سرویس نقشه تمامی ابزارهای لازم رو داره.
همچنین امکاناتی مانند:
پیدا کردن نزدیک ترین شعبه/خودپرداز به مکان مشتری
بهترین مسیر برای دسترسی به شعب بانکی در مکان مشتری
دسترسی به شعب در محله های گوناگون
جانمایی دستگاه خودپردازجدید
انتخاب بهترین مکان با توجه به حضور رقبا، داده های جمعیتی و اطلاعات بانکی
مکان یابی شعب
و ده ها قابلیت، که با استفاده از زیرساخت نقشه و به دست آوردن مکان مشتری امکان پذیر هست. از اونجا که هر مشتری آدرس های مشخصی مانند: منزل و یا محل کار رو برای بازکردن حساب بانکی اعلام می کنه، تبدیل این اطلاعات به داده های مکان محور به شما کمک می کنه تا دیدگاه دقیق تر و هوشمندانه به ساختار توزیع مشتریان در سطح شهر و ارتباط اون ها با شعب بانک داشته باشین و خدمات و سرویس های بانکی رو بنا به نیاز اون ها طبقه بندی کرده و ارائه بدین. این داده های به شما کمک میکنه که حتی متوجه بشین در هر مکان یا منطقه طبق آمارهای جمعیت شناختی چه خدماتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیره و چه حجم مبادلاتی از طریق بانک انجام می شه.
بانکداری مکان محور مدتهاست که در کشورهای پیشرفته در حال استفاده است و موجب شده تا سرویس دهی و خدمات رسانی به مشتریان به آسان ترین روش ممکن و با کیفیت بالا ارائه بشه.
ما از کوکیها برای دسترسی سریعتر شما به محتوای سایت استفاده میکنیم. با ادامه حضور در مپ موافقت خود را با استفاده از کوکی اعلام میکنید.
موافقم