سیستم موقعیت یابی جهانی یا GPS
سیستم موقعیت یابی جهانی یا GPS شبکه ای از ماهواره های در حال گردش دور زمین هستن، که میتونن مکان یک فرد را به مختصات جغرافیایی و یا طول و عرض جغرافیایی تبدیل کنن.
دور کسب و کارتون رو حصار بکشین!
در نوشته ها قبلیمون یکی دیگه از ابزارهای بسیار پرکاربرد نقشه به نام حصار جغرافیایی رو معرفی کردیم. تو هیاهوی بازاریابی محصولات مختلف با ابزارهای جدید، بازاریابی موبایل به مرحله دیگه ای به نام geofencing (حصار جغرافیایی) قدم گذاشته، که به شرکتها این امکان رو میده که به طور خاص برای مشتریان بالقوه، محصولاتشون رو در یک شعاع جغرافیایی به وسیله این ابزار در نقشه دیجیتال به طور خاص تبلیغ کنن. حصارجغرافیایی یک مرز مجازیه که در اطراف یک مکان تجاری کشیده می شه. با استفاده ترکیبی از فنآوریهای گوناگون، این خط فرضی رو برای هر کسب و کاری میشه رسم کرد. در تکنولوژی Geofencing سه نوع فناوری استفاده میشه.
Geofencing دنیایی از امکانات رو برای کاربران تلفن همراه، از فهرست خریدهای بزرگ و ضروری تا یادآوری برداشتن شیر خوراکی از قفسه فروشگاه، رو در برمی گیره. سیستمهای امنیت منزل، ریموت های باز کننده در گاراژ، ظرفهای قهوه اتوماتیک، پیشنهادهای زمانی محدود برای رستوران های مورد علاقه افراد، یا پیشنهاد یک رستوران جدید که قبلا امتحان نشده، همه و همه می تونه در بازاریابی از طریق حصار جغرافیایی انجام بشه. بازاریابان، با تمرکز بر روی ارسال اطلاعات، پیشنهادات و تبلیغات روی تلفن همراه میتونن به اشکال مختلف به یه موقعیت کسب وکار متصل بشن. شکی نیست که بازاریابی مبتنی بر مکان و هدف گرا، بزرگترین قدم در حوزه بازاریابی دیجیتال است.
همین الان باید شروع کنین. خوبه اول به مزایای Geofencing نگاهی بندازیم و بعد از اون در مورد این که چطور میتونین یک بازاریاب فعال با این تکنولوژی باشین صحبت کنیم.
مزایای Geofencing برای بازاریابی
واضحه که Geofencing ابزار قدرتمندیه و مطمئنا به زودی یکی از بزرگترین ذینفعان بازاریابی آنلاین خواهد شد. چرا که به بازاریاب ها اجازه میده تا تلاشهای خودشون رو در سطح محلی و به صورت مکان محور انجام بدن. موارد زیر برخی از فایده های بازاریابی با geofencing هست.
شروع کار با Geo fencing خیلی آسونه! تمام چیزی که نیاز دارین یک application و مختصات GPS است. همونطوری که قبلاً هم گفتم، این امکان وجود داره که همه مشتریانتون از تمامی امکانات گوشی موبایلشون استفاده نکنن. پس تنها کاری که باید انجام بدین اینکه قدمهای مناسب را بردارین و به مخاطبین کنونی، اطلاع رسانی کنین که در حال حاضر به طور فعال و جهت سرویس دهی بهتر، چه کارهایی انجام میدین و اون ها چطور می تونن از اطلاع رسانی شما با خبر بشن. قبل از اینکه پیادهسازی Geo fencing فعال کنین، تمام جنبههای خاص استراتژی بازاریابی فعلی تون رو در نظر بگیرین، از جمله موارد زیر:
گرچه تبلیغات مکانی به تدریج محبوبیت پیدا میکنه، بهتره با استفاده از Geofencing شروع کنین به یادگیری بیشتر در مورد مشخصات جامعه شناختی جمعیت محلی بازار هدفتون، افزایش فروش، و اجرای کمپین های بازاریابی مبتنی بر مکان، تا به تدریج شما هم روش های موثرتری از بازاریابی مکانی رو اجرا کنین.
بازاریابی با کمک Geofencing تبلیغات مبتنی بر مکان و نقشه است که در آن، مکان کاربر از طریق اینترنت ثبت میشه و تبلیغات تنها به افراد در یک محل و با هدفی خاص نشون داده میشه. متخصصان بازاریابی از Geofencing، برای اشاره دقیق به تبلیغات خاص و براساس مکان دقیق مخاطبان استفاده میکنن.
کاربران هدف، در هنگام استفاده از برنامههایی که ازشون خواسته میشه، لوکیشن خودشون رو وارد کنن و یا به یک سرویس وب اجازه دسترسی به محل خودشون رو بدن، در موقعیت هدف بازاریابی یا فروش محصولی قرار می گیرن. کمپین های تبلیغ که از Geofencing استفاده می کنن، برای پیدا کردن مصرف کنندگان براساس مکانهای دقیق خدمات “بیش از حد” محلی و پیامها ایدهآل هستن.
کمپین های تبلیغاتی میتونن در انواع مختلفی از فعالیتهای تبلیغاتی آنلاین، مانند: تبلیغات موتور جستجو، نمایش تبلیغات و تبلیغات ویدیویی فعالیت کنن. اینجا چند تا مثال میاریم که بفهمیم که شرکتها چگونه میتونن از Geofencing برای افزایش تلاشهای بازاریابی دیجیتال و استفاده ازقدرت کامل بازاریابی Geofencing استفاده کنن:
برای اغلب کمپین های بازاریابی داخلی محلی، اولین چیزی که انتخاب می کنین، گزینه ورود به یک مکان خاص هست. اغلب این ابزارها مکانهایی را که قبلا انتخاب شده ان رو بهتون پیشنهاد می ده. به ویژه مناطقی که بسیار پرجمعیت هستن. بهترین بخش اینجاست که Geofencing بسیار مقرونبهصرفه است. هیچکدام از شبکه های اجتماعی و وبسایت ها نه Facebook و نه گوگل adwords و نه … هیچ هزینه اضافی برای راهاندازی کمپین های Geofencing ندارن. این کار ارزان و ساده است اما بر روی نحوه بازاریابی شما خیلی موثر هست.
شما لایههای هدفگیری خاصی را به فعالیتهای بازاریابی آنلاین محلی اضافه میکنین، که عملکردتون رو به میزان بالایی افزایش میده. برای کسب و کارهای محلی، بهتره زمانی که مشتریان در محل مورد نظرتون تردد بالا دارن، این کار انجام بشه.
بازاریابی Geofencing نوعی از بازاریابی مبتنی بر مکان هست که به شما اجازه میده با کاربران گوشیهای هوشمند در یک منطقه جغرافیایی مشخص، مثل یه فروشگاه، از طریق برنامههای تلفن همراه و یا صفحات وب همراه به راحتی ارتباط برقرار کنین. به عنوان یک تکنولوژی مبتنی بر مکان، geofencing به چندین فنآوری از جمله Wi-Fi، GPS، شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و بلوتوث وابسته است.
.
یک کمپین بازاریابی Geofencing میتونه چندین هزار دلار هزینه داشته باشه. متوسط هزینه تبلیغات بین صدو پنجاه تا سیصد میلیون در ماه می باشد و خدمات مدیریت کمپین از سه میلیون تا دوازده میلیون در ماه هزینه داره.
بازاریابی Geofencing چطوری کار میکنه؟ در حالی که بازاریابی Geofencing ممکنه در ابتدا پیچیده به نظر برسه، نسبتا ساده است به خصوص زمانی که یک شرکت بازاریابی Geofencing باتجربه با سال ها تجربه رو بشناسین. شرکت شما در یک منطقه تعیینشده قرار گرفته و برای شروع تبلیغات یه حصارجغرافیایی ایجاد میکنه. شرکت شما از طریق اطلاع رسانی ها، تبلیغات در برنامه، یا جستجو و یا نمایش شروع به فعالیت میکنه.
نمونه های دیگه ای هم از این مورد وجود داره: به مشتریان در دسترستون در حصار جغرافیایی بگید که رستوران خوبی هستین و برای برگزاری رویدادهایی مثل مهمانیهای رسمی شرکت، مراسمهای عروسی و تجدید دیدار خانوادگی می تونه مکان مناسبی باشه. با این حال، شما چند تا رقیب هم کنار خودتون دارین که میخواهین از اون ها پیشی بگیرین.
با بازاریابی Geofencing میتونین یک حصار مجازی در اطراف هر منطقه جغرافیایی که میخواهین ایجاد کنین. اگر کسی با یه گوشی هوشمند در داخل محدوده حصار شما قدم میزنه یا محیط شما را ترک می کنه، به راحتی اونها به مخاطبین شما افزوده میشن و واجد شرایط دریافت آگهیهای شما تا ۳۰ روز میشن، به خاطر داشته باشین که میتونین حصار خودتون رو تقریبا در هر جایی قرار بدین. میتونین حصار تبلیغاتی تون رو در اطراف کسبوکار خود و همچنین اطراف محل رقیبتون ایجاد کنین. حتی میتونین یک Geofence رو در محل شرکتهایی که اغلب مشتریان رو به شما ارجاع میدن، مانند یک شرکت لباس عروسی یا شرکت مشاوره یا هرجایی که مشتریان رو به شما ارتباط میده.
تبلیغات تبلیغاتی شما ممکن است شامل یک تبلیغ، از جمله تخفیف در نرخ رزرو بلیط تان باشد، به مشتریانتون پیشنهاد دعوت بدین، به عنوان مثال اگر در محل رقیب تون Geofence رو راهاندازی کنین، میتونین تبلیغی داشته باشین که زوجها رو به محل کسب و کارخودتون دعوت کنین تا برای تست، رایگان غذا انتخاب کنن. شرکتها میتونن تبلیغات خودشون رو از طریق برنامههای کاربردی تلفن همراه و یا تبلیغات نمایش بدن. بهترین بخش درباره بازاریابی Geofencing اینه که شما میتونین زمانی که تبلیغات شما برای مخاطبینتون نمایش داده میشن رو انتخاب کنین، اگه شما مایل هستین میزان جذب بیشتر رو داشته باشین ساعات پر ترافیک و پر تردد رو باید انتخاب کنین. برای مثال، میتونین آگهیهای خودتون رو در طی این چارچوب زمانی روی صفحات موبایل و برنامههای تلفن همراه تنظیم کنین تا بهترین نتیجه و استفاده از آگهی تون رو به دست بیارین.
میتونین با بازاریابی Geofencing بیش از این شش مکان رو هدف قرار بدین، اما این فهرست میتونه به شما کمک کنه ایدهها و مکانهایی رو برای کسبوکار خودتون کشف کنین. در نوشته بعدی مزایا و چالش های این روش بازاریابی رو هم بررسی می کنیم…