وقت!
من و شما این روزها وقت نداریم یا وقت کم داریم.
ردپای نقشه همه جا هست!
لیست فروش تمامی محصولات مورد نیازمون رو صفحه می بینیم، قیمتها رو چک می کنیم با فروشگاه های آنلاینی که می شناسیم یا مشتری شون هستیم مقایسه می کنیم، بعد انتخاب می کنیم. سفارش میدیم، پولش رو هم آنللاین پرداخت می کنیم یا اینکه درب منزل از طریق دستگاه کارتخوان کارت می کشیم و به راحتی محصولات سفارشی مون رو تحویل میگیرم. قسمت بد ماجرا اونجاست که اگه هم مشتری ها زیاد باشن، همونطوری که توی صف معطل می شیم، در فروشگاه آنلاین هم باید در صف تحویل کالا بمونیم.
و چندین دلیل موجه دیگه که باعث میشه ما خرید آنلاین رو تجربه کنیم. حالا بریم از اونور داستان نگاه کنیم. اولین اتفاق پس از ثبت سفارش، توسط مشتری ها ثبت آدرسه!
روی نقشه باید سرچ کنن، محدود مکانی رو پیدا کنن، آدرس متنی رو بنویسن ویا میتونن جای همه اینها کدپستی رو بنویسن که دقتش از همه اینها بالاتره. پس از اینکه محصولات انتخابی در سبد مشتری قرار گرفت، آدرس هم درست و دقیق ثبت شد، موقع تحویل محموله به مشتری هاست.
از این جا به بعد صاحبان فروشگاه آنلاین تصمیم می گیرند که برای تحویل و توزیع کالاها چه چه وسیله هایی یا چه روش هایی رو انتخاب کنن. این انتخاب به تعداد وسایل نقلیه و حجم سفارشات دریافتی و محدوده سرویس دهی هر فروشگاه متفاوت است. مثلاً اگه تعداد محدودی پیک موتوری داشته باشن و چندین مشتری رو بخوان سرویس دهی کنن، باید مسیرها رو به نسبت نزدیکی و شاخص های دیگه در نظر بگیرن. که در بهینه ترین زمان و کوتاه ترین مسیر و بدون دوباره کاری توی این شهرهای شلوغ، به ترتیب و در ساعت مشخص سرویس هارو تحویل بدن. اگه حجم سرویس دهی و ناوگان بزرگتر باشه و تنوع محصولات رو هم بهش اضافه کنیم، کار بزرگ تر میشه. مثلاً ناوگانی که شامل انواع ماشین، موتور و کامیونت میشه یا تحویل و جابجایی محصولات مختلفی رو باید انجام بده که شامل تاریخ دار یا بدون تاریخ، منجمد یا سوپرمارکتی شاید هم البسه که هر کدوم نوع و ظریفیت خاصی رو در ناوگان می طلبه. حالا چند روش رو باید در پیش بگیره تا بهینه ترین حالت ممکن رو پیاده کنه؟ که بتونه
اگه فروشگاه آنلاین به صورت حضوری هم به مشتریان خدمات ارائه بده، معرفی شعبات و جانمایی اونها، نزدیک ترین شعب به هر منطقه، ارائه خدمات دلیوری در هر محدوده، یا تعداد شعبات در هر منطقه و شهر رو می تونه از طریق سرویس حصار جغرافیایی و دیگر سرویس های نقشه به مشتریانش نمایش بده.
ردپای نقشه و سرویس های مبتنی بر نقشه، در همه این فعالیت ها دیده میشه.
از همون جایی که مشتری آدرس رو ثبت می کنه، کدپستی رو پیدا می کنه مکان رو جستجو می کنه، مارکر می گذاره. همونجایی که پیک موتوری آدرس ها رو جستجو می کنه، مسیرهای درست رو انتخاب می کنه، دوری و نزدیکی و فاصله تا مرکز تحویل رو اندازه گیری می کنه و اون سرویسی که بهش کمک می کنه تا بهترین مسیر رو انتخاب کنه. اونجایی که ده تا ماشین برای سرویس های تحویل در نظر گرفته شده و تا مسیر تحویل توی شهری شلوغ مثل تهران یا هر جای دیگه با بازه زمانی محدود، باید محموله ها تحویل داده بشه، از نقشه و سرویس های نقشه استفاده می شه.
سرویس جستجو (search) سرویس آدرس یابی (Reverse Geo Code)، مسیریابی (Routing) تبدیل مختصات جغرافیایی به آدرس متنی و یا بالعکس، حصارجغرافیایی (Geo fencing) کدپستی مبتنی بر نقشه (Map Based Postal Code) و سرویس های مبتنی بر نقشه، مثل: مساله فروشنده دوره گرد (traveling sales man) TSPیا بهینه سازی ناوگان توزیع (vehicle routing problem) VRP از جمله سرویس هایی هستند که فروشگاه های آنلاین برای بهبود خدمات دهی شون می تونن از اونها بهره ببرن.