مطالعه جستجو و کشف آثار تاریخی و باستانی ایران و توجه بیشتر و اختصاص بودجه به علم باستان شناسی
گردشگری با نقشه
پلی میان مردم دنیــــــا !!!
همه چیز به سمت هوشمند سازی در حال حرکته. از مباحث مهمی که این روزها همه جا در موردش نوشته میشه، شهر هوشمنده. خوب یکی از شاخصه های شهر هوشمند هم صنعت گردشگری هوشمند هست.
هدف اصلی گردشگری هوشمند، ارائه راه حلهایی هست که نیازهای مربوط به سفرهای ویژه رو برطرف کنه. سیستمهای هوشمند، با استفاده و بهکارگیری اطلاعات مکانی، برای برآورده کردن نیازهای کاربران تلاش می کنن. سیستم های هوشمند رو هممون تا حدودی می شناسیم. دسترسی از طریق فناوری های دیجتال و سیستم های ابری (Cloud) تحت وب یا موبایل، همه جزء سیستم هایی هستن که در شهر هوشمند به کار گرفته می شن.
صنعت گردشگری به نام «صنعت سفید» یا «صنعت پاک» هم شناخته میشه، چون بر خلاف اغلب صنایع دیگه، بدون آلوده سازی محیط زیست، زمینه ساز آرامش، دوستی و تفاهم بین ملت هاست و صلح وسلامت رو به مردم هدیه میده.
اگه گردشگری رو با فناوری های مکان محور، یعنی خدمات و سرویس های مبتنی بر نقشه و تکنولوژی های پیشرفته به روز کنیم، میزان درآمدزایی و جذابیت اون چندین برابر میشه. هدف کلی از گردشگری، ایجاد یه ارتباط دو طرفه بین گردشگر یا توریست و مکان گردشگری مورد نظر هست که در این ارتباط از طریق جاذبه های تاریخی، بومی ،فرهنگی، هنری و باستانی تعاملات فرهنگی بسیاری صورت می گیره. در واقع ما ایرانی ها از این طریق می تونیم فرهنگ، تمدن، ادبیات و پیشنیه قوی تاریخی مون رو به همه بشناسونیم. حالا در نظر بگیرین که این گردشگری هوشمند سازی و مکان محور بشه، با سطح بالایی از نوآوری و تسهیلات و با استفاده از فناوری های روز می تونه هم برای ساکنین منطقه توریستی درآمدزایی کنه و هم درآمد ارزی داخلی رو به میزان قابل توجهی بالاببره. بهطور خاص، این مقاصد می بایست از فناوریهای پیشرفته و فناوریهای باز، یکپارچه و مشترک موجود در دنیا با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان و توریستها استفاده کنن. بهینهسازی منابع برای بهبود عملکرد سیستمها در مقصدهای گردشگری هوشمند، تعامل گردشگر و مقاصد گردشگری رو به میزان زیادی افزایش میده.
شاید بدونین که ایران جز ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبه ها و تنوع گردشگریه و به لحاظ تنوع آب و هوایی از یک طرف و وجود آثار و مکان های تاریخی و فرهنگی منحصر به فرداز طرف دیگه، یکی از چند کشور انگشت شمارجهان هست. و البته که تاکنون از ظرفیت های بالقوه خود، در این زمینه به خوبی استفاده نکرده. بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ ایران ارزان ترین مقصد گردشگری دنیا بوده که می تونه جاذبه زیادی رو برای گردشگران و توریست ها فراهم کنه.
بررسی اعداد و ارقام درآمد ارزی حاصل از گردشگری نشون میده، که ایران می تونه به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری دنیا تبدیل بشه، اما متاسفانه به طورمتوسط در سی سال اخیر، کمتراز یک هزارم در آمد جهانی حاصل از گردشگری رو نصیب خودش کرده. باتوجه به اتکای بیش از حد اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و آسیب پذیری فراوان در اثر وابستگی شدید به نفت، شوک های اقتصادی و غیر اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری تا حد زیادی می تونه از این آسیب پذیری کم کنه و به سیاست گذاران اقتصادی رو در حل مشکلات جاری مثله درآمد های ارزی، پایین بودن سطح درآمد جامعه، پایین بودن صادرات غیرنفتی و مشکل بیکاری کمک کنه. کشورمون جاذبه های اقلیمی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی زیادی داره و به جهت برخورداری از ظرفیت بالای نیروی جوان بیکار و همچنین به عنوان ارزان ترین مقصد گردشگری درسطح دنیا، پتانسیل لازم جهت ورود و حضور جدی در این عرصه جذاب از فعالیت اقتصادی رو داره.
آمارهای بین المللی در حوزه گردشگری نشون می ده که بیشترین سهم از گردشگران خارجی در دنیا، متعلق به اروپا بوده که تقریبا بیش از نیمی از گردشگران بین المللی رو به سمت خودش جذب کرده و پس از اون آسیا و اقیانوسیه در رتبه بعدی بوده ان. گردشگری در منطقه خاورمیانه در سه سال اخیر، حدود ۸ درصد رشد داشته. تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ایران، در این سال ها حدود پنج میلیون نفر گزارش شده، که حاکی از سهم ۱۰ درصدی ایران از گردشگران بین المللی وارد شده به منطقه خاورمیانه است. در سه سال گذشته روند ورود گردشگر خارجی به ایران سالانه حدود ۱۰ درصد رشد داشته، که این رقم بیش از دوبرابر میانگین جهانیه که در کشورهای مختلف ۴ درصد گزارش شده است.
برای رونق صنعت گردشگری هوشمند و مکان محور در ایران باید فعالیت هایی انجام بشه، این اقدام ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شن.
اقدامات داخلی
اقدامات خارجی
با کمک فناوری های مکان محور، استارتاپها حوزه گردشگری و خدمات شهری، کسب وکارهای بزرگ و کوچک بسیاری، در زمینه فروش آنلاین بلیط، رزرو تور و رزرو اماکن اقامتی فعالیت میکنن به صنعت گردشگری روی آورده ان. شاید امروز کاربران در خرید بلیط، تور یا رزرو هتل و دیگر مراکز اقامتی به صورت آنلاین مشکل زیادی نداشته باشن و بتونن نیاز خودشون رو به راحتی برطرف کنن، اما همچنان ظرفیتها و خلاهای زیادی در حوزه گردشگری ایران وجود داره که مجموعههای کمی سراغ اون رفتهان.
از جمله مهمترین مشکلات این بخش برای گردشگران داخلی و خارجی میتوان به کمبود اطلاعات دقیق نسبت به: