حل كنين.در محل حاضر باشین.
ما میخواهیم یه مشکلی رو حل کنیم!
بچه ها یک کم به عکس توجه کنین! یه دلیل داشت که این تصویر رو انتخاب کردم. مرد اولی پیشنهاد استفاده از چرخ رو بهشون میده ولی بقیه توجه نمی کنن، در صورتی که اون ابزار می تونه کارشون رو خیلی راحت تر کنه.
ماها هم خیلی هامون توی کار به روش های آشنا و قدیمی می چسبیم و توجه نمی کنیم که گاهی برخی از این روش ها دیگه داره غیر قابل استفاده می شه و بیشتر ما رو کند می کنه. گاهی وقت ها برای اینکه به روز باشیم باید عادت های کهنه کاری و روش های قدیم رو تغییر بدیم و متد روز رو جایگزین کنیم. شاید برای برخی مون سخت باشه ولی اگر تغییر نکنیم، از چرخه رشد و پیشرفت بیرون می افتیم..
هر چیزی که از اولش خوب نیست! کلی مشکلات وجود داره، کاستی داره، باید هی خراب شه! هی درست شه! تا بشه اون چیزی که قرار بشه. باید ایرادهاش دربیاد. با دقت بررسی اش کنی، مشکلاتش رو برطرف کنی تا به اون استانداری که دوست داری برسه! توی مسیرت هم چاله و پرتگاه، پستی، بلندی، سختی، مقاومت و کلی انتقاد هم وجود داره، ولی تو باید پیش بری، بسازی تا بالاخره اون ایده رو به انجام برسونی نه به سرانجام 🙂
سرانجام نداره چون فرایند ساختن، رشد دادن، رشد کردن، ادامه داره و تمامی هم نداره. شرکت بنز هنوز هم ایده های جدید مطرح می کنه و هر بار محصولی متفاوت رو روانه بازار می کنه و روی همون محصول باز هم کار می کنه تا بتونه بهترین در نوع خودش باشه. تمامی این فعالیت ها در راستای یک مفهوم انجام میشه که ما بهش می گیم استاندارد سازی!
یعنی چی؟
یعنی هرچیزی که ارائه می کنیم،چه محصول، چه خدمت، چه دانش و یا هر چیز دیگه، روز به روز کیفیتش بهتر بشه و بتونه مسئله ای رو به بهترین شکل ممکن حل کنه. یعنی راه رو کوتاه کنه، یعنی در فرایند انجام هر کاری سریع تر بشیم. استانداردسازی در هر کاری که می کنیم، زمان رو کوتاه کرده و بهره وری رو بالا می بره، همتون بهتر از من می دونین.
ژاپنی ها استراتژی ای به نام کایزن دارن که یکسری قواعد خاص داره. این قاعده ها خیلی ساده، قدم به قدم و روزمره هستن و باعث میشن اون اتفاق خوبه در کارها بیوفته، اونا میگن وقتی کاری رو شروع میکنی باید کارهای زیر رو انجام بدی. هر لحظه! هر روز!
هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنين.
براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشين. از خردتون استفاده كنين. اگر عقلتون به جايي نرسید، از همكارانتون بپرسین و از خرد جمعي استفاده كنين.
هيچ وقت جزئيات مسئله را فراموش نكنين. ريشه بسياري از مشكلات بزرگ در همین نكات ريزه و جزئیاته.
حمايت مدير ارشد، بايد مشهود و ملموس باشه. مدیر ارشد با حرف کاری رو پیش نمی بره.
براي حل مسائل هر جا كه امكان اون وجود داره از واگذاري اختيار به زيردستان ابا نكنين.
هيچ وقت به دنبال مقصر نگردين.
هيچ گاه عجولانه قضاوت نكنين.
مديريت ديداري و انتقال اطلاعات بهترين ابزار براي حل مسئله به صورت گروهي است.
ارتباط يك طرفه دستوري از بالا به پايين، مشكلات سازمان را پيچيده تر مي كنه. مديريت ارشد بايد با لايه هاي پايين تر مجموعه ارتباط دو جانبه داشته باشه.
انسان ها توانايي هاي بیشماری دارن. از الگوهاي چند مهارتي و غني سازي شغلي براي شكوفا شدن اون ها استفاده كنين.
کارهایی رو انجام بدین كه براي سازمان شما ارزش افزوده ايجاد مي كنه.
فراموش نكنين كه 5 ت، پايه و بنيان ايجاد محصولي با كيفيت است.
از الگوهاي كار گروهي در حل مسائل محيط كارتون استفاده كنين.
حذف مودا یا (اتلاف) فرآيندي تمام نشدنی است. هيچ وقت از اين كار خسته نشین
این چرخه رو مدام تکرار کنین.
نگید چرا مشکل حل نمیشه. فكر كنين چگونه مي تونین اون رو انجام بدین.
نگران وجود مشکل نباشین. همين الان براي رفع اون اقدام کنین.
هیچوقت راضي نباشين. باور داشته باشين كه هميشه راه بهتري هم وجود داره.
نگران اشتباه کردن نباشین، بلافاصله سعی کنین مشکل رو برطرف کنین.
هیچگاه دنبال كمال مطلوب نگردين. اگر 60% از تحقق هدفتون اطمينان دارين دست به كار شین.
همیشه براي حل ریشه ای مشكلات 5 بار از خودتون بپرسين چرا؟
(گمبا) محل واقعي رويداد خطاست. سعي نكنين از دفتر كار خودتون مشكلات رو حل کنین.
موفقیت هاتون رو هر چند کوچیک جشن بگیرین.
این دقیقا همون کاریه که باید برای استاندارد سازی انجام بشه و مطمئنا نتیجه اش براتون باورنکردنیه.
بچه ها ما توی کشوری زندگی می کنیم که در یک دوره زمانی با بی کیفیتی شدید محصولات، خدمات و پشتیبانی روبرو بوده ایم و تصویر ذهنی مون هم بر همین اساس خیلی خراب شده. از من و شماها این داستان شروع میشه، هیچ کسی از بیرون نمی تونه مساله ما رو حل کنه. ما هستیم که تغییر می دیم، درست می کنیم، می سازیم و دوباره اعتماد سازی می کنیم. این روزها انتقاد کردن راه حل نیست. باید کار کرد. باید حل کرد.
هر روز باید چیز تازه ای یادگرفت، در جهت حل مسایل باید جستجو تحقیق و مطالعه کرد . باید روش های جدید رو شناخت و استفاده کرد. تغییر و به روز بودن در جهت تحقق هدف همیشه خوبه. هر روز گامی به جلو برداریم.
ما هم در مجموعه مپ سعی کردیم این تفکر رو سرلوحه خودمون قرار بدیم. شاید کمی و کاستی داریم، ولی روزانه تلاش می کنیم تا خودمون رو به سطح استاندارد نزدیک کنیم. هر روز بتونیم مسئله ای از کسب و کارها رو حل کنیم .با ارائه خدمات و محصولات و سرویس های با کیفیت اعتماد سازی کنیم و همه دوستانمون رو در مجموعه های دیگه هم به این تفکر دعوت می کنیم. تا روزی که برای مثال زدن از موفقیت، شرکت های خودمون رو بگیم. از مدیرانمون، از فرهنگ سازمانی مون، از نحوه کارکردن و ارائه محصولاتمون. وقتی میگیم پشتیبانی می کنیم، گارانتی می دیم، حمایت می کنیم، دیگه لبخند تمسخر آمیز نبینم. تحقق این آرزو اصلاً دور نیست. روزی برسه که هممون افتخار کنیم که از سرویس ها، خدمات و محصولات ایرانی استفاده می کنیم.
روز استاندارد فقط یک نامگذاری ساده است. استاندارد سازی رو باید فرهنگ خودمون قرار بدیم تا فقط یک روز و یک نام نباشه.ما می خواهیم یه مشکلی رو حل کنیم.