بازاریابی مکان محور

با نقشه سوال هاتون بی جواب نمی مونه!

در مطلب قبلی بررسی کردیم که سیستم های مکان محور، مختصات جغرافیایی و ماهواره ای، دریافت کننده موقعیت مکانی چه هستن و چه کاری می کنن؟ ایندفعه می خوام نگاهی به استفاده نقشه در کسب و کارها داشته باشیم و در یکی از اونها دقیق بشیم تا بیشتر بهتون دید بده که چه کارهایی میشه باهاش انجام داد.

سوالمون رو اینطوری می پرسیم، سیستم اطلاعات جغرافیایی که زیرساخت اصلی اون نقشه هست، چه کمکی به ما می کنه؟

اگه کمی بیشتر دقت کنیم، می­ بینیم که کلیه اطلاعات، مکان ­دار هستن، یعنی مختصات جغرافیایی دارن و از همین رو اکثر شرکت­‏ های خصوصی و دولتی برای پردازش داده­ های مکانی و برنامه ‏ریزی، نیاز دارن که از نقشه استفاده کنن. کسب و کارهایی هم که تا حالا به روش سنتی کار خودشون رو پیش می­بردن، بالاجبار باید به سمت استفاده از تکنولوژی­ های روز و هم چنین استفاده از سیستم­ های اطلاعات جغرافیایی قدم بردارن. سیستم اطلاعات مکانی در خیلی از زمینه ها مثل: جغرافیا، آموزش، گردشگری، نقشه برداری، بازاریابی و غیره قابل استفاده است. مجموعه­ های کوچیک، متوسط و بزرگ به طور یکسان می تونن از سیستم های اطلاعات مکانی به عنوان یک ابزار تحلیل قوی و در دسترس استفاده کنن. از جمله کاربردهای این سیستم، تحلیل مناطق بازاری، بازاریابی مستقیم، سیاست‌های تبلیغاتی، واردات موازی و کنترل سیاست‌های قیمت گذاری، مدیریت مناطق فروش، بازاریابی مکانی و رفتار مکانی مصرف کننده، نمایش و به تصویر کشیدن مشتریان، مسیریابی فروش، استراتژی ­های مکان خرده ­فروشی، خدماتی و نیز تدوین استراتژی ­های تجاری بر روی نقشه است.

براتون عجیبه؟ ولی واقعیت اینه که با سیستم اطلاعات مکانی میشه همه این کارها رو انجام داد! اگر سری بچرخونین، کلی از استارت آپ ها و شرکت ها رو می بینین که همین حالا هم از سیستم های اطلاعات مکانی استفاده می کنن تا بتونن پاسخ این سوالاتشون رو دریافت کنن.

بهتر ببینیم حالا که اکثر کسب و کارهای به سمت مکان محور بودن رفته ان و به اشکال مختلف از نقشه و سیستم اطلاعات جغرافیایی کمک می گیرن، چطور می تونن به این وسیله در بازاریابی هم بهره بگیرن. توی این نوشته می خوام کمی درباره ژئومارکتینگ بگم.

ژئومارکتینگ به هر سوالی که با کلمه (کجا) شروع میشه جواب میده؟

یعنی هر قسمتی که در بازاریابی، به مکان ربط داره جوابش رو می ­تونین با سرعت و دقت بالا با استفاده از ژئومارکتینگ بدین. می شه گفت، هدف ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان‌محور اینه که امکانی رو فراهم کنه تا اطلاعات، مفاهیم و روش‌های جغرافیایی یا مکانی را با جنبه‌های کاربردی و استراتژیک تحقیقات بازاریابی ترکیب کرد. مثلاً انتخاب مکان مناسب برای جانمایی فروشگاه یا یکی از شعب، از مهمترین دغدغه ­های خرده­ فروش­ هاست.

در خرده‌ فروشی ­ها، تعیین اندازه، شکل فروشگاه و نوع کالایی که در فروشگاهشون عرضه می‌شه خیلی مهمه. هر شرکتی با هر اندازه و از هر شاخه ای، می ­تونه از ژئومارکتینگ بهره ­مند شه. با استفاده از سیستم های مکان محور، می ­تونین اطلاعات مهم در کسب و کارتون رو به راحتی داشته باشین و قطعا براتون خیلی کاربردیه. برای نمونه، نمایش بانک­ های مهم شهری، رستوران ­ها، کافی شاپ ­ها، قنادی ­ها، گل فروشی ها و حتی فروشگاه­ های لباس و پاساژهای خرید و غیره. فکر کنین در حال حاضر نقشه تهران در روز بالای هزار بازدید رو به خودش اختصاص میده و این امکان هم وجود داره که از همین طریق کسب و کار شما روی نقشه به بازدیدکنندگان و به شکل متمایزی نشون داده بشه. تعداد نمایش و تعداد کلیک بر روی تبلیغات به مشتریان هم گزارش داده میشه. یعنی می تونین از میزان نمایش و اتفاقات که با کسب و کار شما مرتبط هست هم گزارش های نسبتاً دقیق دریافت کنین.

سوالهایی از قبیل:

  • توزیع مشتریان به چه صورته؟
  • حوزه ­های رشد و رکود در سطح گردش مالی مجموعه در کدام مناطق هستن؟
  • گروه­ های هدف در کجاها قرار دارن؟
  • کدوم مشتری­ ها از طریق اعضای فروش مجموعه خدمات دریافت کرده‌ان؟
  • آیا حوزه‌های فروش می تونن کارآمدتر باشن؟
  • نواحی تحت پوشش دفاتر و فروشگاه‌ها چه محدوده هایی رو شامل میشن؟
  • آیا بین منطقه های تحت پوشش مجموعه با منطقه­ های تحت پوشش رقبا همپوشانی وجود داره؟
  • پتانسیل کلی بازار چقدره و تا چه حد این پتانسیل­ ها در محل‌های مختلف شرکت به کار گرفته شده ان؟
  • مکان­ های ایده ­آل برای محل جدید شرکت، چه در داخل و چه در خارج کجاها هستن؟
  • آیا سرمایه‌گذاری بر روی یک محل مشخص از لحاظ مکانی و موقعیت ارزش داره؟

بازاریابی مکانی می تونه به سوال­ های زیر هم جواب دقیق­ بده:

  • شناساندن رویداد های اجتماعی اطراف
  • مشخص کردن محل مشتری ها
  • مشخص کردن اینکه مشتری چه کسی است؟ (در سطح سازمان یا مشتری)
  • مسیریابی مشتریان مبتنی بر آدرس، آی پی و اطلاعات کارت اعتباری و …
  • بررسی کردن خلاصه ای از اطلاعاتی برای یک منطقه مشخص
  • انتخاب مشتریان موجود در یک منطقه مشخص
  • ساده سازی روابط پیچیده بین داده ها از طریق ترسیم آنها در نقشه های دیجیتالی
  • تحلیل ها سریع و آسان نتایج
  • کسب بینش های جدید بازار که در غیر اینصورت نادیده گرفته می شدن.

در نتیجه با ژئومارکتینگ می شه کارهای زیر رو انجام داد:

  • تعیین بازارهدف
  • پیش­ بینی دقیق از بازار
  • هدف­ گذاری صحیح و بهینه
  • پیش­ بینی دقیق تر از برنامه های بازاریابی هدفمند
  • افزایش اثر بخشی و کارایی در مدیریت فعالیت ­های بازاریابی
  • بهره ‏وری بیشتر واحد بازاریابی

در مورد بازاریابی مکان محور و کاربردهای نقشه، یک عالمه براتون حرف داریم. از همین طریق همراهمون باشین.