باید بررسی کرد بازاری که استارت آپ قراره دراون فعالیت و درآمدزایی کنه، به چه میزان بزرگ و یا قابلتوجه هست. این رونق بازار نه تنها در زمان حال، بلکه برای آینده هم باید موردتوجه قرار بگیره. کارآفرین باید سرمایهگذار رو قانع کنه که ایده کسب و کارش میتونه در حال و آینده، برای بازار جذاب باشه و مشتریهای بیشماری رو داشته باشه. شاید ایده با خود، بازار جدیدی به وجود بیاره که تا پیشازاین کلا وجود نداشته. معمولاً سرمایهگذاران به حمایت مالی از استارت آپ های نوآور و خلاق تمایل نشون میدن. شناسایی پتانسیل بازار فروش ایده از اصول مهم پیش از سرمایه گذاری است.
بهترین نقشه برای سرمایهگذاری
بازگشت سرمایه بر مسیر فناوری
جدیدترین نوشتهها
- فروشگاه زنجیره ای مبتنی بر نقشهفوریه 26, 2020 - 9:22 ق.ظ
- map based online storeفوریه 5, 2020 - 12:34 ب.ظ
- مشاور املاک مبتنی بر نقشهفوریه 1, 2020 - 4:43 ب.ظ
- تبلیغات مبتنی بر نقشهژانویه 5, 2020 - 10:13 ق.ظ
- بهترین نقشه برای سرمایه گذاریدسامبر 29, 2019 - 12:52 ب.ظ
- location base servicesدسامبر 28, 2019 - 4:22 ب.ظ
- گردشگری با نقشه هوشمنددسامبر 22, 2019 - 1:16 ب.ظ
- گردشگری مکان محوردسامبر 21, 2019 - 2:56 ب.ظ
- بانکداری مکان محور با نقشهدسامبر 15, 2019 - 2:09 ب.ظ
- چگونه از کلید دسترسی مپ استفاده کنم؟دسامبر 14, 2019 - 11:01 ق.ظ
استارت آپ در حقیقت شرکتی نوپا است که با یک ایده ناب و بکر کار خودش رو شروع میکنه؛ با سرعت رشد کرده و سریع هم به درآمد میرسه. یکی از معروف ترین استارت آپ های دنیا گوگل، هست.
گوگل کارش رو از یک گاراژ کوچیک در منلوپارک با چندتا کامپیوتر شروع کرد، ولی حالا جایگاه دفتر مرکزی و فعالیت های عمده فناورانه این شرکت در ماونتین ویو در قلب دره سیلیکون قرار گرفته. در بسیاری از کشورهای دیگه هم دفاتر و نمایندگی های اون فعالانه مشغول ارائه خدمات و فعالیت های تکنولوژیک هستن. در پردیس گوگل در ماونتین ویو حدود 30000 نفر از کارکنان گوگل مشغول کارن.
اولین سرمایه گذار گوگل، اندی بکتولشیم از بنیان گذاران شرکت سان بود که در اوت 1998 حتی قبل از ثبت گوگل 100000دلار در اون سرمایه گذاری کرد، در همون سال، گوگل از سه سرمایه گذار فرشته به نام های جف بیزوس (Jeff Bezos) بنیانگذار شرکت آمازون، دیوید چریتون (David Cheriton) استاد دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد و همچنین کارآفرین و سرمایه گذار رام شریرام (Ram Shriram) که پیش از این یکى از مدیران شرکت آمازون بود، پول دریافت کرد. اون ها با سرمایه گذارى دوستان و خانواده، سرمایه اولیه گوگل رو حدود ١ میلیون دلار افزایش دادن، که این کار بهشون اجازه داد تا استارت آپ خودشون در منلو پارک، کالیفرنیا رو راه اندازى کنن.
سرمایهگذار فرشته، به فردی ثروتمند گفته مى شه که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا یا استارت آپ (Startup) رو فراهم میکنه.
اگه کارآفرینی از سرمایه شخصی خودش استفاده کنه، به این دلیل که هزینههای اساسی استارت آپ رو به عهده گرفته و تا جای مورد قبولی هم کار رو پیش برده، میتونه برای ادامه راه از سرمایهگذار کمک بگیره و درواقع در جلب اعتماد سرمایهگذار برای یک استارت آپ آماده یا حتی نیمه آماده موفق بشه.
اینکه شما یه ایده خام پیش روی سرمایهگذار نمیگذارین و تا بخشی از راه رو با حساب شخصی خودتون پیش ببرین، میتونه انگیزه سرمایهگذاری رو در سرمایهگذار به میزان زیادی بالا ببره. تا زمانی که شما روی ایده خودتون زمان نگذارین و زحمت نکشین و به کارتون باور نداشته باشین، دیگران هم شما رو باور نخواهند کرد و این مانعی بزرگ برای جذب سرمایهگذار هست. سرمایه گذارها تمایل دارن، تلاش کارآفرین برای محقق شدن ایده رو ببینن.
شتاب دهنده های استارت آپی هم به سرمایهگذارانی گفته می شود که در فازهای اولیه، شروع به سرمایهگذاری میکنن و علاوه بر سرمایه، امکانات، محل کار، مشاوره، متخصص و … رو نیز برای استارت آپ ها فراهم میکنن. شتاب دهنده ها در قبال سرمایهگذاری در سهام استارت آپ شریک میشن.
سرمایهگذار باید پولی رو سرمایهگذاری کنه که قدرت از دست دادنش رو داشته باشه.
سرمایهگذار در صورت داشتن سرمایه کافی، میتونه روی طیف وسیع و متنوعی از استارت آپ ها سرمایهگذاری کنه. ممکنه دراین بین، چندین ایده بهصورت غیرقابلباوری رشد کنن و به موفقیت هم دست پیدا کنن و این میتونه ضرر احتمالی از شکست ایده یا ایدههای دیگه رو تا حد زیادی جبران کنه. از اصول سرمایهگذاری اینه که باید پول مازاد سرمایهگذاری بشه، یعنی برای سرمایهگذاری، خونه، ماشین و لوازم ضروری زندگی فروخته نشه. تا در موقع ضرر، زندگی فرد به کلی مختل نشه.
سرمایهگذار باید ویژگی عملگرا بودن رو در کارآفرین بهوضوح ببینه. به این معنی که حرفهای او فقط در حد حرف نیست، بلکه روی ایده کارشده و تبدیل به کسب و کار شده باشه. اگه کارآفرین در مرحلهای باشه که محصولش در بازار مورد استفاده قرارگرفته باشه، سرمایهگذاران با فراغ بال به حمایت از استارت آپ میپردازن. یک ایده شکل گرفته و به نتیجه رسیده، از ایده ای که در ذهن یا در دفتر کار و در حد حرف مونده، خیلی جلوتر هست.
بهتره که استراتژی سرمایهگذار با کارآفرین همسو باشه چون در اینصورت امکان همکاری بین این دو خیلی بهتر پیش میره و سرمایهگذار رو درگیر روند کار میکنه.
در ایران افراد زیادی هستن که نمی دونن پولهاشون رو کجا و چگونه سرمایه گذاری کنن و میزان ریسک پذیری هرکدوم هم متفاوت هست. این رو باید گفت که قبل از هر گونه سرمایه گذاری، باید در مورد ایده استارت آپ به خوبی و دقت تحقیق کرد و میزان درخواست و طالب بودن اون رو در بازار تحت نظر گرفت. بعضی از سرویس ها و خدمات به نوعی حساب خودشون رو پس دادن و راحت تر میشه در مورد اون ها تصمیم گرفت.
با محدودیت هایی که سرویس های خارجی برای کسب و کارهای ایرانی گذاشته ان فضایی خالی به وجود اومده که سرویس های ایرانی می تونن، این خلاء رو با حمایت سرمایه گذاری های خوب پر کنن و با استفاده از سابقه تجربه و دانش و حمایت مالی، جایگزینی مناسب برای سرویس های خارجی باشن. پس از طی مسیری نه چندان طولانی، سرویس های ایرانی هم می تونن، خدماتی با کیفیت و به روز رو برای کسب و کارها داشته باشن. یادمون نره که تمامی شرکت های بزرگی که الان غول تکنولوژی و فناوری اطلاعات هستن، روزی یک استارت آپ بودن.
یکی از این سرویس ها، زیرساخت نقشه گوگل هست. میشه گفت گوگل مپ به روزترین و قوی ترین نقشه و سرویس نقشه دنیا رو داره. تیم نقشه گوگل بسیار قوی و بزرگه. ولی از اونجایی که طی دوسال گذشته تحریم هایی برای کاربران ایرانی گذاشته شد، چند مجموعه از جمله مجموعه مپ تلاش کردن تا بتونن زیرساختی رو فراهم کنن تا کاربران ایرانی، در این شرایط راحت تر و با هزینه ای خیلی کمتر از سرویس نقشه ایران استفاده کنن. برخی از استفاده های زیرساخت نقشه مپ رو براتون میگیم، هر چند این قسمتی کوچیک از کاربردهای فراوان این زیرساخت نقشه مپ هست.
اکثر کسب و کارها به نوعی باید از سرویس های مکان محور بهره ببرن، چون عنصر مکان از اجزاء لاینفک هر کسب و کاری به شمار میاد. به نظر میرسه سرمایه گذاری در حوزه نقشه و همینطور استارت آپ هایی که زیرساخت هایی رو به دلیل اینکه نمونه های خارجی اون ها، هزینه بر بوده کار مناسبی باشه. دسترسی به سرویس های خارجی در ایران برای کسب و کارها به راحتی میسر نیست و یا با مسائلی از قبیل نحوه پرداخت دلاری و محدودیت هایی که به دلیل تحریم ها به وجود اومده ان گریبانگیر هستن. از همین رو برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی مجموعه هایی که خدمات و زیرساخت های داخلی رو تهیه میکنن میتونه راه رو برای این کسب و کارها همواره تر کنه.
به مجموعه هایی که با استفاده از سرویس نقشه ایران کسب و کارشون رو به نقشه مجهز می کنن، کسب و کارهای مکان محور گفته میشه. اگه می خواهین کسب و کار مکان محور راه اندازی کنین یا روی یکی از مجموعه های استارت آپی سرمایه گذاری کنین، توی وبلاگ ما چزخی بزنین چون ما هرچی در مورد نقشه و کسب و کارهای مکان محور میدونیم رو برای شما نوشتیم.