سنجش شاخص های جمعیت شناختی، شهری، ترافیکی و فروشگاهی
آخر هفته های شلوغ، برای اکثرمون سخته که چندساعت رو به خرید اختصاص بدیم و بریم بازار روز تا سبزی و میوه بخریم یا مایحتاج بهداشتی و خوراکی و حبوبات تهیه کنیم. مخصوصاً اگه بازار یا فروشگاه از خونمون دور باشه. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران، در هر منطقه ای فروشگاه بزرگی راه اندازی کرده ان که به قول خودمون از شیرمرغ تا جون آدمیزاد رو می تونی به راحتی تهیه کنی. مثلاً لباس برای بچه ها، ابزار آلاتی مثل آچار و دریل و یا حتی پتو، ملحفه.
به دلیل پراکندگی های جمعیتی و همینطور در نظر گرفتن دسترسی همه افراد به این امکانات، کسانی که فروشگاه های زنجیره ای رو احداث می کنن، باید عوامل زیادی رو در نظر داشته باشن. صاحبان فروشگاه های زنجیره ای جهت توسعه و احداث شعبات جدید خود، بهتره به جای تصمیم گیری بر مبنای تجربه و سلیقه، از اطلاعات مکان یابی داده محور و مبتنی بر نقشه بهره ببرن. برخی از اونها عبارتند از:
برای اینکه به موارد بالا پاسخ بدین روش های زیر، راه هایی هست که می تونین اطلاعات رو به صورت دقیق تر به دست بیارین.
حالا یه نگاهی بندازیم و ببینیم که معیارهای اساسی و مهم در موفقیت یک فروشگاه چی هست؟ جواب این سوال موقعیت مکانیه فروشگاه هست. موقعیت مکانی مناسب، علاوه بر اینکه خدمات رفاهی قابل توجهی رو برای مشتریان ایجاد می کنه، اهمیت ویژه ای هم از لحاظ میزان فروش، برای فروشگاه های زنجیره ای داره. تصمیم گیری در خصوص موقعیت فروشگاه بسیار مهمه، چون تغییر دادن محل فروشگاه، خیلی سخته و یا زیان بالایی رو به همراه داره. اگه فروشگاه در خصوص قیمت گذاری و تامین کالاها دچار اشتباه و مشکل بشه، قابل جبران هست؛ اما اگه همچین اشتباهی درخصوص انتخاب محل و موقعیت فروشگاه اتفاق بیوفته، جبرانش بسیار سخت و پر هزینه است.
تصمیم گیری در مورد محل و موقعیت جغرافیایی فروشگاه به چند عامل اصلی بستگی داره:
تجزیه و تحلیل ناحیه تحت پوشش فروشگاه زنجیره ای، با مسائل جغرافیایی بسیاری در ارتباط هست.
تمام اینها رو گفتیم تا به این نکته برسیم که این روزها بر مبنای حدس و گمان نباید فروشگاه تاسیس کرد، چون عوامل بسیاری بر این تصمیم تاثیر گذار هست. با پیشرفت تکنولوژی های مبتنی بر نقشه و مکان محور به راحتی میتونیم داده های مکانی و جغرافیایی و جمعیت شناختی رو استخراج و بررسی نکنیم و با بهره گیری از زیرساخت نقشه نواحی جغرافیایی که در مناطق شهری، شاخص های بالا رو در برمی گیره، مشخص کنیم. هر منطقه که بالاترین رتبه رو دارا بود، امکانات و پذیرش جانمایی شعبات فروشگاه های زنجیره ای رو داره. در واقع با استفاده از دانش جغرافیا و بهره گیری از امکانات نقشه، مثل نقشه گرمایشی ریسک برپایی هر کسب و کاری به میزان بالایی کاهش پیدا میکنه.
در این خصوص سرویس های نقشه مثل: فاصله مکانی، آدرس یابی، مسیریابی، نزدیکی به اماکن مورد علاقه و حصارجغرافیایی، جانمایی شعب فروشگاه، دسترسی ها و نزدیک ترین ها میتونه در جذب خریداران و استفاده از امکانات فروشگاه، دریافت سرویس و در نهایت به ارمغان آوردن آسایش بیشتری برای اونها بوجو دآورد.