کاربرها باید انتخاب کنن!
براساس نظرسنجی از Skyhook Wireless، حدود 40 درصد از کاربران، در به اشتراک گذاشتن مکان (location) خود با برنامه ها مردد هستن. این یعنی، شما فقط می تونین بخشی از مخاطبان خودتون رو هدف قرار بدین.
چالش ها و مسائل بازاریابی مبتنی بر مکان
گاهی وقت ها، برای خودتون در حال گشت و گذار توی وب سایت های مختلف هستین و یهو از محصولی یا مطلبی خوشتون میاد؟ توی اون وب سایت مکث می کنین! شاید مشخصاتتون رو هم وارد کنین تا بیشتر اطلاعات بگیرین و یا وقتی با اپلیکیشن های موبایلتون کار می کنین، مدام پیام میاد که شما، بهشون اجازه بدین لوکیشن شما رو دریافت کنن؟
خیلی از ماها اجازه می دیدم که این برنامه ها، موقعیت مکانی ما رو ببینن و بعضی وقتا هم نخونده، ضربدر کنار پنجره رو می زنیم و خودمون رو خلاص می کنیم. ولی اون پنجره سمج، تا جواب قطعی برای رد یا قبول ارسال اطلاعات مکانی رو نگیره، ول کنه ماجرا نیست!می دونستین این کار برای بعضی از دوستانمون که در بازاریابی محصول یا خدمات، فعالیت می کنن خیلی مهمه؟ توی این مطلب می خواهیم در مورد همین موضوع صحبت کنیم. دیگه هممون می دونیم که مجموعه ها بر اساس اطلاعات مکانی خیلی کارها می تونن انجام بدن. حالا بیینم بعضی از این کارهایی که بازاریاب ها بر مبنای اطلاعات مکانی انجام میدن، چی هستن؟
سرویس های مکان محور با اینکه درحال رشد هست، ولی قابلیتهای زیادی داره که هنوز دیده نشده. به عنوان مثال، 37٪ از فروشندگان بزرگ در آمریکا قصد دارن iBeacons (نوعی فانوس دریایی که بارها و بارها سیگنالی را منتقل می کنه و سایر دستگاه ها می تونن اون رو ببینن) رو مستقر كنن. بسیاری از کشورها هم قصد دارن تا انتهای سال 2020 يكي از چند فن آوري LBS رو استفاده کنن .
سرویس های مکان محور یا Location Base Services به بازاریابان این امکان رو می ده تا تجربیات کاملی از omni channel (یک رویکرد چند کاناله برای فروش که تلاش می کنه، یک تجربه خرید یکپارچه رو به مشتریان ارائه بده، خواه اون ها از طریق دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه، از طریق تلفن و یا به صورت آنلاین خریداری کنن.) رو در اختیارشون قرار بده و اطلاعات مخاطبین بازار هدفشون رو به روش های جدید اندازه گیری و بهینه کنن و فروش موفقی داشته باشن.
حالا می خواهیم به چالش های بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی نگاهی بندازیم.
براساس نظرسنجی از Skyhook Wireless، حدود 40 درصد از کاربران، در به اشتراک گذاشتن مکان (location) خود با برنامه ها مردد هستن. این یعنی، شما فقط می تونین بخشی از مخاطبان خودتون رو هدف قرار بدین.
وقتی برنامه های موبایل، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و وب سایت ها، به طور مداوم مکان مخاطبینشون رو درخواست می کنن، کاربرها تمایل کمتری به اشتراک گذاری داده های مکانی خودشون دارن. برای کاربرها، واضحه که چرا برنامه های گوناگون ازشون می خوان که مکانشون رو به اشتراک بگذارن و چگونه از این کار سود می برن. شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای، باید از ابتدا این مسئله رو روشن کنین که چرا اطلاعات مکانی برای خدمات شما ارزش (یا حتی ضروررت) داره. اگه اینکار رو نکنین، ممکنه کاربرها احساس کنن که می خواهین ازشون جاسوسی کنین.
کاربرها دلیل اصلی خاموش کردن تنظیمات مکانی خودشون در موبایل یا کامپیوترهاشون رو، حفظ حریم خصوصی ذکر می کنن. اونا غالباً نگران این هستن (GPS) كه مشاغل گوناگون، داده های اون ها رو با سایر خدمات به اشتراک بگذارن یا براشون تبلیغات آزاردهنده ارسال كنن. این نگرانی ها توجیه شده است، چون بسیاری از خدمات (از جمله برندهای اصلی) بدون اطلاع قبلی کاربرها، مکان هایی رو با دیگران به اشتراک می گذارن. تحقیقی از دانشگاه کارنگی ملون نشون داد که برخی از کاربرهای تلفن های هوشمند، در یک دوره دو هفته ای بیش از 5000 بار مکان های خودشون رو به اشتراک گذاشته ان. این مهمه که نشون بدین که نگرانی های مربوط به حریم خصوصی رو با جزئیات نحوه استفاده، از داده های موقعیت مکانی مخاطبینتون درک می کنین. به عنوان مثال، اگه داده ها رو با شخص دیگری به اشتراک نگذارین، باید این موضوع رو به وضوح بیان کنین. از طرف دیگه، اگه می خواهین داده ها رو با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارین، پیشگام باشین و جزئیات استفاده دقیق از داده ها رو هم شرح بدین.
زمانی که بسیاری از سرویس ها از مخاطبین درخواست دریافت داده های موقعیت مکانی می کنن، کاربرها می تونن از اعلان ها و انواع دیگر محتوا غافل بشن. چون هرج و مرجی بوجود میاد و این کار باعث می شه صدای شما شنیده نشه یا به شکلی که باید توسط مخاطب دیده نشین و مطمئن هم باشین که مورد توجه قرار نمی گیرین. گاهی اوقات ارسال محتوای زیاد برای کاربرها فقط مشکل رو تشدید می کنه و به احتمال قوی باعث می شه، کاربرها تنظیمات موقعیت مکانی خودشون رو خاموش کنن. درعوض، بهتره دلایلی رو برای استفاده از مطالب بازاریابی به کاربرها ارائه بدین و اونها متوجه بشن که اطلاع از اون چیزی که شما براشون ارسال میکنین به نفعشونه.
برای اینکه بازاریابی مبتنی بر مکان شما موثر باشه، ضروریه که مکان ها هم دقیق باشن. عدم دقت ممکنه که دریافت اطلاعات مکانی الا به دردتون نخوره چون امکان داره روش های غیرقابل اعتماد برای به دست آوردن اطلاعات از موبایل ها ، تفسیر ضعیف از داده ها، تراکم شهری بالا یا داده های زیاد نامنظم در جمع آوری داده های مکانی دخیل باشن. میزان دقیق بودن داده ها باید به اون چیزی که شما ارائه می دین، بستگی داشته باشه، ولی در همه موارد برای اطمینان از ارائه پیام مربوطه، باید دقت کافی رو داشته باشین. با استفاده از فن آوری های تشخیص الگو می تونین از بروز برخی از این مشکلات جلوگیری کنین. این راه حل، این امکان رو براتون فراهم می کنه که کاربرها رو با توجه به نقاط دیدنی، در مجاورت هدف قرار بدین. هنگامی که به داده های موقعیت مکانی، تاریخ اضافه می کنین، می تونین درباره احتمال حضور کاربران در مکان هایی که مورد نظرتونه، قضاوت صحیح تری داشته باشین.
آگاهی از موقعیت جغرافیایی کاربرها، این امکان رو می ده که محتواهایی رو ارائه بدین که ارزش خاصی برای خریداران و مشتریان داشته باشه. این با ارسال اطلاعات عمومی فرق داره و در دسته ارسال پیام های شخصی شده قرار می گیره و به شما خیلی راحت تر می تونین ارتباط برقرار کنین و در مشتریانتون حس وفاداری هم ایجاد کنین.
طبق گفته برخی کارآفرینان، تبلیغات مبتنی بر مکان از طریق اعلان های هدفمند، 20 برابر بیشتر از تبلیغات بنر عمومی است. با استفاده صحیح از این گونه تبلیغات، شانس تبدیل مخاطبین به مشتری رو به میزان قابل توجهی افزایش می دین. برای غلبه بر چالش های بازاریابی مبتنی بر مکان، باید فرصت ها رو در آغوش بگیرین. از اونجایی که هر روزه، بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی متداول تر می شه، به احتمال زیاد دید کاربرها برای به اشتراک گذاری ایده و محتوا روز به روز بازتر خواهد شد و شما شانس خوبی رو برای استفاده از این ابزار دارین. با افزایش اعتماد در کابرها، حتی می تونین اون ها رو ترغیب به جستجوی نام تجاری و نشون دادن ارزش کسب و کارتون در محتوای انحصاری و در یک محل کنین.
سخن آخر اینکه برای اینکه بتونین با مخاطبینتون رابطه برقرار کنین، باید اعتمادسازی کنین و اطلاعات و پیام های بی هدف براشون ارسال نکنین. یادتون باشه اگر اکنون شما در زمینه جمع آوری اطلاعات از مشتریانتون با چالش مواجه هستین، در نتیجه روش های اشتباهی بوده که قبل از شما استفاده شده و اون ها رو بی اعتماد و بدبین کرده. اینجا مسایلی که بازاریاب ها باهاش درگیرن رو آوردیم. مطلبی با نام بازاریابی مکان محور در همین بلاگ منتشر شده.
ما از کوکیها برای دسترسی سریعتر شما به محتوای سایت استفاده میکنیم. با ادامه حضور در مپ موافقت خود را با استفاده از کوکی اعلام میکنید.
موافقم