تمامی کسب و کارها در هر کجای دنیا یک مشخصه مشترک دارن و اون مکان جغرافیایی هست. حالا این مکان، استفاده های بیشماری داره که باعث میشه مراودات کاری، مالی، بانکی و خدمات دهی به شکل غیرقابل باوری راحت تر شه.
ایندفعه می خواهیم از پتانسیل های موجود سرویس های مکان محور، در بانکداری دیجیتالی بگیم. میدونین که خیلی از کارهای بانکی از طریق اینترنت (وب و موبایل) انجام میشه و در عین حال به طرز عجیبی بانکداری، در زمره کسب و کارهایی هست که دارای بیشترین تعامل با مشتریان در سطوح مختلف هست. شعب متعدد و گستردگی شبکه ارائه سرویس های بانکی، مانند خودپردازها، در سراسر کشور این فرصت رو فراهم کرده تا با اضافه کردن داده های مکانی، به سرویس های بانکی، ضمن ارائه خدمات بهتر و افزایش سهولت دسترسی برای مشتریان، ارزش افزوده بالایی در داده های گردآوری شده برای تصمیم سازی های راهبردی رو هم در اختیار داشته باشن.
هنگامی که شرایط ارائه “خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی (سرویس پایگاه داده موقعیت مکانی)” در “بانکداری” فراهم می شه، معمولاً اولین چیزی که به ذهن متبادر می شه، یافتن شعبات/دستگاه های خودپرداز در وب سایت ها است. در واقع Location Base Service ظرفیت بالایی برای بانکداری دیجیتال داره، دونستن اینکه مشتری ها در کجا قرار دارن” اطلاعاتی بسیار قدرتمند است، البته اگه به خوبی مورد استفاده قرار بگیره. شما با دونستن مکان مشتری ها می فهمین که باید در هر بخش یا منطقه، بنا به فرهنگ، نحوه استفاده و میزان استفاده از خدمات دیجیتالی، چطور به مشتریانتون سرویس دهی کنین، یا اصلا اون ها به چه خدماتی بیشتر نیاز دارن. برخی از مزایای بالقوه ای که سرویس های مکان محور ممکنه، برای بانکداری به ارمغان بیارن بازاریابی مبتنی بر پیام هست. گرفتن داده های رفتاری مشتری، افزایش امنیت و فراهم کردن خدمات ارزش افزوده برای (شرکت های کوچک و متوسط) که مشتری های تجاری بانک نیز هستن، میتونه دایره تنوع مشتریان شما رو به طرز قابل توجهی افزایش بده.
خوبه کمی هم در مورد نحوه تبدیل تجربه بانکی با استفاده از فناوری های مکان صحبت کنیم. با ورود تلفن های هوشمند، بانک ها بر عکس شده ان یعنی چی؟ یعنی امروزه بانک ها هستن که به جستجوی مشتری می رن، در حالی که کاربران به ندرت دیگر به شعب سنتی مراجعه می کنن. به این معنی که، اگه بانک ها سریع عمل نکنن، روابط خودشون رو با مشتریانشون از دست می دن. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به دنبال خدمات بانکی دیجیتالی هستن که توسط شرکت های فناوری شخص ثالث ارائه می شه. این روابط بین بانک ها و مشتریانشون رو به وخامت می بره و بانک ها از همکاری با برندهای تجاری و فرصت های متقابل فروش محروم میشن.
اما همه اخبار برای بانک ها بد نیستن، مطالعات اخیر نشون داده که تقریباً 50٪ از مشتریان، نسبت به ارتباطات مستقر در مکان واکنش مثبت نشان می دن. به این معنی که اون ها انتظار خدمات سریعتر و شخصی تری دارن. بازاریابی هایی که از طریق تلفن همراه انجام میشه، هم از فناوری موقعیت مکانی استفاده می کنن تا بر اساس مجاورت، رفتار و ترجیحات خود از طریق تلفن های هوشمند در مناسب ترین لحظه، محتوای دیجیتالی مناسب رو در اختیار مشتریان قرار بده.
فناوری برای تغییر شکل تجربه مشتری
شعب بانک ها اگه می خوان در این دوره دیجیتالی زنده بمونن، باید “روش قدیمی” برای انجام کار را کنار بگذارن. و باید به دنبال یک رویکرد و شخصی سازی شخصی تر باشن که باعث می شه بانک ها استراتژی های تجاری خود را تنظیم کنن. بیایید نگاهی بندازیم به 3 فناوری که صنعت بانکداری موبایل برای بهبود تجربه مشتری، فروش و عملیات مشتری می تونه از اونها استفاده کنه.