کسب و کارهای مکان محور

ما عاشق این هستیم که دیده بشیم 🙂

اپلیکیشن های فروشگاهی در هر ثانیه در حال رشد هستن و این برنامه ها کابرهای خیلی زیادی دارن. اپلیکیشن ها، از خدمات مبتنی بر مکان، برای افزایش مزایای خودشون استفاده می کنن و در آینده ای نه چندان دور بر فروشگاه های سنتی غالب میشن.

یکی از چالش های استفاده از خدمات مکان محور اینه که، باید مرتباً از GPS استفاده کنیم و باتری دستگاهمون به سرعت خالی میشه. اما نترسین! این دقیقاً جایی است که راه حل هایی مانند Anagog JedAI SDK (موتور هوش مصنوعی روی گوشی های هوشمند هست که داده های چند سنسور تلفن هوشمند را جمع آوری و از اون استفاده می کنه.) برای نشون دادن سفر و فعالیت های هر شخص، ساختن مشخصات رفتاری هر فرد و پیش بینی اونچه که هر شخص انجام می ده، وجود داره.  پس از اون، همه اطلاعات در زمان واقعی، بر روی موبایل هر کسی و بدون هیچ گونه وابستگی به ارتباط ابری، حفظ و نگهداری می شه) این به توسعه دهندگان کمک می کنه تا در مورد مکان کاربر، فعالیت (تحرک) وضعیت و زمینه (رانندگی ، خانه، محل کار، حمل و نقل عمومی، پیاده روی در یک منطقه شهری و …) اطلاعات بسیار خوبی کسب کنن.

  • عددها خودشون گویای مطلب هستن!

تعداد مشترکین تلفن همراه در ایران که به خدمات مکان محور دسترسی دارن در سال 1398 در حدود 88 میلیون نفر بوده که نیمی از اون ها از GPS استفاده می کنن. حیرت انگیز نیست؟

  • تجربه ای یکپارچه برای مشتری

هنگامی که یک مصرف کننده برنامه یا نرم افزاری رو، روی تلفن موبایلش، قبل از خرید نصب می کنه و موافقتش رو هم برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی اش اعلام می کنه، دیگه یک کاربر منفعل نیست. چرا؟ چون بدون اینکه نیاز به جستجو داشته باشه، هشدارهایی دریافت می کنه که یه عالمه پیشنهاد بهش میده و اون می تونه تصمیم بگیره و انتخاب کنه !!!

  • گزارش سریعتر، اقدام سریعتر!

همیشه می گیم اولین تجربه بهترین تجربه است !!! پلتفرم های خودکار بازاریابی مثل (MAP) رفتار آنلاین مشتریان رو که از طریق کمپین های بازاریابی به دست آورده رو ضبط و گزارش می کنه و نتایج رو از طریق قیف بازاریابی نمایش می ده. از این طریق می تونین رفتار مشتریان و جایگاه سفر مخاطبین رو تحلیل و ارزیابی کنین. بازاریابان و تیم های تجاری می تونن از طریق سیستم عامل های بازاریابی LBS به جای انتظار برای رسیدن به نتایج فروش، مراحل میانی در قیف فروش یا خریدار رو پیگیری و بهینه سازی کنن.

  • ایجاد شبکه و مشارکت

استفاده از خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی، به دو یا چند شرکت این توانایی رو می ده که روابط سودمند و دو طرفه شون رو گسترش داده و همکاریشون رو هم افزایش بدن. با تشکیل شبکه ای از شرکت ها، می تونن از همدیگه حمایت کنن و از این طریق بیشتر ترقی کنن. موفقیت یک شرکت می تونه برای همه سودمند باشه. این مدل تلاش ها، راه ها و فرصت های زیادی رو برای شکوفایی شرکت ها و افزایش سود اونها باز می کنه.

  • پاداش و تخفیف

پاداش و تخفیف، به عنوان طعمه هایی عالی برای جذب مشتریان بالقوه به محصولات و خدمات شرکت عمل می کنن. هنگامی که مشاغل با استفاده از خدمات مبتنی بر مکان، الگوی رفتاری مشتری خودشون رو شناسایی می کنن، می تونن با ارائه پاداش و تخفیف برای خدماتی که مشتریانشون بیشتر اونها رو دوست دارن و یا استفاده می کنن، مورد هدف قراربدن. مثلاً، اگر مشتری به طور مرتب بلیط هواپیما را رزرو می کنه، شرکت ها می تونن در یک فصل خاص، تخفیف ویژه ای رو به اون مشتری ارائه بدن. این می تونه به عنوان انگیزه ای برای استفاده مکرر مشتریان از خدمات شرکت باشه.

  • ارتباط اجتماعی ایجاد کنین.

شرکت ها می تونن پس از درک واضح و خواسته های مشتریان مورد نظرشون، پیش برن و خدمات مستقر در یک موقعیت مکانی خاص رو به یک شبکه اجتماعی تلفن همراه متصل کنن. این کار باعث می شه کاربرها بتونن جزئیات انتخاب های خودشون رو با دوستان و سایر افراد به اشتراک بگذارن. شرکت ها می تونن تا حد زیادی از این مزیت بهره ببرن، چون اینکار به ایجاد بانک اطلاعاتی خود کاربر هم کمک می کنه و تبلیغات تجاری بدون نیاز به تلاش اضافی، به راحتی میتونن یک برند و یا هر کسب و کاری رو معرفی کنن.

  • رقابت رو تحلیل کنین

این مهمه که شرکت ها نه تنها رفتار مشتری رو نسبت به محصولات و خدمات خودشون درک کنن، بلکه سطح تعامل کاربران رو هم در این رقابت باید بفهمن. فهمیدن این نکته ضروریه چون كمك می كنه تا شركت ها پیشنهادهای خودشون رو به گونه ای متفاوت تنظیم و عرضه کنن و در مقایسه با رقبیبانشون متفاوت عمل کنن و محصولات و خدمات رو به شکل بهتری به مشتریانشون ارائه بدن.

  • رویدادها و نمایشگاه های تجاری

رویدادها و نمایشگاه های تجاری، بسترهای مفیدی برای کسب و کارها هستن تا محصولات و خدمات خودشون رو به نمایش بگذارن. برگزاری یک رویداد با موضوع مورد علاقه مشتری، می تونه کاربران بیشتری رو به سمت خدمات شما جلب کنه. انجام اینکار تلاش قابل توجهی از طرف شرکت رو می طلبه، هم از نظر سازمانی و هم از نظر مالی، اما اگه این تلاش خوب پیش بره، می تونه ثابت کنه که در به دست آوردن مشتریان بیشتر خیلی مفید بوده. بهره برداری از پتانسیل شرکت های مناسب هم برای این رویدادها، می تونه راه حل مالی جدیدی رو برای رویدادهای آینده باز کنه.

  • برای خرید و فروش، مشتری جذب کنین!

این روزا، مصرف کنندگان از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنن تا با استفاده از شبکه های تلفن همراه مبتنی بر مکان  مثل Yelp و Foursquare به شبکه های اجتماعی خود اطلاع بدن که در کجاها غذا می خورن، خرید می کنن و از چه مکان هایی بازدید می کنن. شبکه های تلفن همراه مبتنی بر موقعیت مکانی، به مشتریان این امکان رو می دن تا زمانی هم که در حال حرکت هستن با دوستان و همکاران تجاری خودشون به راحتی ارتباط برقرار کنن.

  • ارتباط در زمان واقعی

مدیران مجموعه ها می تونن از طریق ارتباطات در زمان واقعی، با مشتری و مشتریان بالقوه که از شبکه های تلفن همراه مبتنی بر مکان استفاده می کنن، ارتباط برقرار کنن. هنگامی که افراد به برنامه های مستقر در یک مکان خاص، سر می زنن، مشاغل مورد نظر به راحتی می تونن با اونها ارتباط برقرار کنن و پیامک فوری یا پیام های الکترونیکی ارسال کنن و اونها رو از جدیدترین اطلاعات در فروشگاه مطلع کنن. وقتی که مشتریان در مکان های خاصی هستن، بازاریاب های مکانی حرفه ای، می تونن اونها رو رصد کنن و به کارمندانشون هشدار بدن که مشتریان بالقوه رو به سمت خودشون جلب کنن. از طریق شبکه سازی مبتنی بر موقعیت مکانی، مشتریان می تونن تجارب خودشون رو از یک محصول خدمت یا مکان و یا کسب و کاری  بلافاصله به اشتراک بگذارن.

درک مصرف کنندگان LBS بسیار مهمه و برای دستیابی به  این درک از مشتریان که از سرویس های مبتنی بر مکان استفاده می کنن و تجربیات شخصی و مرتبط رو به شما تحویل می دن، کمک می کنه تا محتوا و تعامل های مربوطه ، شخصی سازی شده در زمینه خرید و ایجاد وفاداری مشتری را ارائه بدین که در قیاس با دیگر روش های بازاریابی و جلب مشتری خیلی مقرون به صرفه است.

  • مصرف کنندگان تجربه شون رو به اشتراک میگذارن

شبکه سازی مبتنی بر موقعیت مکانی، به شما این امکان رو می ده تا مشتریان تجربه های خودشون رو با مشاغل مختلف، با دوستان، خانواده و ارتباطات حرفه ای خود به اشتراک بگذارن. با اشتراک گذاری این اطلاعات، مشتریان می تونن به معرفی شبکه های خودشون به مشاغل جدیدی که ممکن است به راحتی نتونن باهاشون ارتباط بگیرن، معرفی کنن و به اونها اطلاعات بدن و به همدیگه کمک کنن. برخی از برنامه های مبتنی بر موقعیت مکانی، به کاربران اجازه می دن تا بررسی هایی رو که دوستانشون انجام میدن، رو براشون ارسال کنن و از طریق تلفن همراه، اونها رو به مکان هایی که خرید می کنن، غذا می خورن یا نوشیدنی می گیرن دعوت کنن. همه این فعالیت ها می تونه به افزایش اعتبار مجموعه های ما کمک کنه و از این طریق، به طور بالقوه تعداد مشتریانی رو که به مرور جذب می کنین و حفظ می کنین افزایش بده.

  • محل کسب و کارتون رو تبلیغ کنین

شبکه های تلفن همراه مبتنی بر موقعیت مکانی، در هنگام مشارکت فعال مشاغل مؤثر هستن. وقتی که شما نام خودتون رو برای حضور در این شبکه ها ثبت می کنین، لازمه که آدرس کسب و کار خود را با خدماتی مثل Google Places لیست کنین. این به شما امکان می ده تا مصرف کنندگان بدونن که چطوری شما رو پیدا کنن. ثبت آدرس تضمین می کنه که مراجعان بالقوه می تونن مکانی رو که دوستان یا اعضای خانواده در مورد آن صحبت می کنن، از طریق مکان ثبت شده و در محل خودشون پیدا کنن.

  • به مشتری جایزه بدین

به مشتریانتون بخاطر اشتراک گذاری اطلاعاتشون با شما و حتی نظردهی در مورد کسب و کارتون یا سرویس ها و خدماتی که ازتون دریافت کرده ان پاداش بدین، به هر شکلی که می تونین. این کار در ایجاد وفاداری مشتری و حفظ مشتریان فعلی تون خیلی کمک کنه. می تونین برای مشتریانی که هر بار از کسب و کار شما بازدید می کنن، مکان های خوبی رو با تخفیف و ارسال لوکیشن شگفت زده کنین.

  • نظرات مشتری رو بخونین!

شبکه تلفن همراه مبتنی بر موقعیت مکانی، به مشاغل این امکان رو میده تا رفتار مشتری را تحت نظر بگیرن. می تونین اطلاعاتی درباره مشتریانتون در مورد منو، قیمت گذاری، خدمات، رقابت و سایر اطلاعات مرتبط با اون ها رو از طریق شبکه های محلی مبتنی بر تلفن به اشتراک بگذارین. اگر از مشتریان سؤالی دارین، بهشون فضا بدین تا تجربه های بدشون رو هم با شما در میان بگذارن  و به مرور این مزیت رو می بینین، که اونها چه حرفی برای گفتن دارن و به موقع پاسخ می دن. از اطلاعات جمع آوری شده برای بهبود شغل خودتون و خدمت رسانی بهتر به مشتریانتون استفاده کنین.

ما از تلفن ها و برنامه های خود برای همه چیز استفاده می کنیم. از کشف مکان های عالی برای غذا خوردن، دیدن اینکه آیا دوستان ما در این نزدیکی هستن، برای پیدا کردن یک تاریخ بالقوه یا یادآوری مکان که اونجا ماشینمون رو پارک کرده بودیم بهترین مسیرهایی که می تونیم به خونمون برگردیم، کسب اطلاعات در مورد فروش و تبلیغات در فروشگاه هایی که دوست داریم از طریق پیام هایی که برامون ارسال می کنن، که همشون هم از طریق دریافت موقعیت مکانی ارسال میشه رو می بینیم. موبایل ما دستگاهی است که بدون اون نمی تونیم زندگی کنیم. بزرگترین دوست، مشاور، یک منبع برای دریافت دانش  روز، کتاب، فروشگاه و یک شریک عالی برای همه وقتامون شده.

تغییرات در فن آوری و معرفی خدمات تلفن همراه مبتنی بر مکان، باعث تحول و تغییر در نحوه جستجو، تصمیم گیری برای همه چی شده. برای همین هم هست که باید بدونیم چه تعداد از مردم از خدمات مبتنی بر مکان استفاده می کنن و به نظر آنها چه چیزی مفیده؟

  • پیشنهاد بدین

مردم عاشق پیشنهادات هستن. قدم زدن در بازار و دریافت 50٪ تخفیف بی نظیره … خوب، این کار از طریق نام تجاری ارائه دهنده خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی، انجام می شه که مکان دقیق کاربر رو مشخص می کنه و پیشنهاد مناسب در زمان مناسب  رو نمایش میده و به مشتری انگیزه می ده که اون رو بررسی کنه.

  • همه چیز دور و برتونه

این روزها هیچ کس فقط مکان های تصادفی رو کشف نمی کنه. افراد براساس موقعیت مکانی که دارن، طبق پیشنهادات، عمدتاً در حال حرکت هستن. چه توریست باشن و چه محلی! یکی از مزایای خدمات مبتنی بر مکان، پیدا کردن نزدیک ترین هاست، ممکنه یه  رستوران، کافه، رویدادها، مغازه و  یا هر چیز دیگه ای باشه. آیا توی تهران به دنبال مکانی مناسب برای نوشیدن قهوه هستین؟ عالیه! فقط یکی از اون برنامه ها رو باز کنین، جایی که دنبالش میگردین رو بنویسین (به احتمال زیاد مکان شما به طور خودکار مشخص میشه)، نتایج جستجو رو با بهترین بررسی ها انجام بدین. تضمین می کنم که دیگر نیازی به قدم زدن ندارین و کمتر از ده متر بهتون یک مکان خوب رو معرفی می کنه. تازه میتونین بفهمین کدوم خوردنی اش بهتره یا خوشمزه تره!

  • محل زندگی تون رو با دنیا به اشتراک بگذارین

مکانیزم اشتراک مکان می تواند کاملاً اعتیاد آور باشه. این یک الگوی مدرن برای “دیدن و دیده شدنه”

  • مسیر رو پیدا کنین

روزهایی رو که صندلی عقب ماشینمون، پر بود از نقشه های کاغذی رو یادتون میاد؟ امروز دیگه اصلا اینطوری نیست! منظورم اینه که همه (از جمله مادر 70 ساله من) از خدمات مستقر در مکان استفاده می کنن تا بتونن راحت تر زندگی کنن.

  • تاکسی بگیرین

دوره تماس با تاکسی تلفنی در حال اتمامه. با استفاده از برنامه هایی مثل Uber ، Lyft و Get Taxi، یا اسنپ و تپسی و کارپینو ، هیترو …، کاربران می تونن، نزدیکترین تاکسی رو پیدا کنن و دقیقاً بببینن چه زمانی باید منتظر باشن تا تاکسی شون برسه و چقدر طول می کشه به مکان مورد نظرشون برسن. تازه خوبی داستان اونجاست که سرویس مستقر در محل برای شناسایی محل و مسافت پیموده شده، برآورد هزینه می کنه و برای مصرف کننده خیلی مقرون به صرفه است.

  • گیرانداختن

بعضی آدمها اینقدر تنبل شده ان که فقط می خوان افرادی  رو که نزدیکیشون هستن ملاقات کنن. به همین دلیله که برنامه های دوست یابی، مثل Tinder، تانگو و خیلی های دیگه رو استفاده می کنن که مکان جزء لاینفک برنامه شون هست. بنابراین کاربرها می تونن بدون اینکه خیلی از خونه شون دور شن، با هر کسی که دلشون می خواد و نزدیکشون هم هست، ارتباط برقرار کنن. GPS موبایلشون رو فعال می کنن. گزینه نزدیکترین ها رو انتخاب می کنن و با کمتر از یک کیلومتر فاصله، کلی پیشنهاد دریافت می کنن. خنده دار نیست؟ به همین راحتی!!!

  • یادآوری

در حالی که بعضی ها برای رسیدن به جایی از خدمات مبتنی بر مکان استفاده می کنن، یکسری هم از اون استفاده می کنن تا به خاطر بیارن که در گذشته کجا بوده ان. نشونه گذاری روی هر مکانی، مثل پارکینگ، رستوران، جاده و یا هر چیز دیگه ای می تونه یادآوری مناسبی باشه.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که مردم عاشق اطلاعات هستن! دریافت اون، به اشتراک گذاری یا بهره مند شدن از اطلاعات که مخصوصا سلایق اونها  هم در نظر گرفته شده باشه، براشون خیلی جذابه. موبایل ها به ما این امکان رو می دن که در دنیایی که همه دوست دارن در اون باشن، بهشون حس به روز بودن بدیم. خدمات مستقر در موقعیت مکانی به عطش انسان برای یادگیری، اشتراک گذاری، دوست داشتن و صدای هشدار پیامک هاشون در طول روز بهشون حس مهم بودن هم می ده .J ولی  زمان، مکان و نحوه بودن ما برای برطرف کردن این عطش خیلی مهمه.

دوستای خوبم برای نوشتن این مطلب از منابع مختلفی استفاده شده که لینکش رو براتون میگذارم اگر دوست داشتین میتونین مقالات رو به زبان انگلیسی از این طریق بخونین.